Kuvaus
Millaista on oppilasta ja opettajaa tukeva konsultaatio? Miten koulu ja muut kasvatusyhteisöt voisivat kehittyä sellaisiksi, että jokainen lapsi ja nuori kokisi onnistuvansa ja olisi aktiivinen yhteisönsä jäsen? Koulussa tehtävä yhteistyö tiivistyy ja monipuolistuu koko ajan. Konsultaatio ja ohjaus ovat keskeinen työmuoto ja työote, jolla haetaan yhdessä ratkaisuja oppilaan tuen tarpeisiin.
Tässä käytännönläheisessä kirjassa tarkastellaan konsultaatiota kollegiaalisen tuen, osaamisen jakamisen ja yhteisöllisen oppimisen näkökulmista. Samalla avataan keinoja, menetelmiä ja toimintamalleja konsultaation käytännön toteutukseen.
Kirja on suunnattu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetus- ja oppilashuollon henkilöstölle ja terapeuteille, jotka käyttävät työssään konsultoivaa työotetta tai ovat siitä kiinnostuneita.
Kirjoittajilla on pitkä työkokemus konsultoinnista osana omaa erityisopettajan työtään, ja he ovat toimineet kouluttajina, konsultteina ja kehittäjinä kouluissa, kunnissa ja valtakunnan tasolla. KT, erityisopettaja, työnohjaaja Marjatta Mikola toimii valmentajana ja työnohjaajana ja KM, rehtori, erityisluokanopettaja, STOry työnohjaaja Sirpa Oja työskentelee Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa.
Lue täältä kirjan kirjoittajien, Marjatta Mikolan ja Sirpa Ojan, ajatuksia siitä, mikä innosti heidät tämän kirjan kirjoitustyöhön.