Kaikki lapset ja nuoret ansaitsevat laadukkaan kasvatuksen ja opetuksen, jossa tarvittaessa on myös tukea tarjolla mahdollisimman varhain ja oikea-aikaisesti. Useita ennusmerkkejä tai ensioireita tuen tarpeista voidaan havaita lapsissa jo hyvin varhain. Mitä varhaisemmassa vaiheessa lapsi ja nuori saa tarvitsemaansa tukea, sitä parempi ja myös edullisempi lopputulos useimmiten on. Tiedetään, että erityisen tuen haasteet eivät ratkea itsestään ajan kanssa, vaan pitkittyessään ne usein monimutkaistuvat, päällekkäistyvät ja syvenevät. Lisäksi tiedetään, että vain turvallinen mieli voi kehittyä ja oppia.
Meille Oppimis- ja ohjauskeskus Valteriin tulee tällä hetkellä paljon huolestuneita yhteydenottoja huoltajilta, koska monet säästöt, tiukennukset ja muutokset tuntuvat kohdistuvan tukea tarvitseviin lapsiin ja heidän perheisiinsä.
Ei Yksittäistapaus – mielipidekirjoituksessa (Savon Sanomat 21.9.2024) huolestunut vanhempi kirjoittaa huolestaan lapsen oikea-aikaisen ja riittävän tuen järjestämiseen. ”Lapsemme ei ollut koulukuntoinen enkä minä työkuntoinen”, toteaa vanhempi kirjoituksessaan. Vanhemman pohdinta, ja siitä herännyt huoli, on tärkeä ja ajankohtainen. Viikoittain kuulemme kuntien taloustilanteista ja säästötoimenpiteistä, joiden vaikutukset tulevat näkymään lasten, nuorten ja perheiden elämässä ja hyvinvoinnissa. Huoli on suuri varsinkin erityistä tukea saavien lasten huoltajilla. Lapsiin ja nuoriin kohdistuvat säästötoimenpiteet tulevat aiheuttamaan arvioimme mukaan paljon lisäkustannuksia myöhemmin.
Varhaiskasvatuksella ja opetuksella on tärkeä rooli lapsen tuen jäljestämisessä ja myös vanhemmuuden tukemisessa. Vanhemmuutta tukemalla vaikutetaan lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointiin ja vuorovaikutukseen sekä vanhemman kykyyn ja haluun selvitä arjen haasteista. Aikuisten tehtävänä on suojella lasta, ja luoda hänelle turvallinen ja hyväksyvä kasvuympäristö, jossa hän saa myötätuntoa, positiivista huomiointia ja tukea. Lapsi ja nuori tarvitsee kokemuksen osallisuudesta ja siitä, että hänellä on paikka yhteisössä ja kasvuympäristössä.
Parhaillaan valmistelussa olevassa Oppimisen tuen uudistuksessa esi- ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tuen järjestelmää uudistetaan. Tuen uudistaminen on herättänyt myös huoltajat pohtimaan saavatko kaikki lapset ja nuoret yhdenvertaista ja riittävää oppimisen tukea asuinpaikkakunnasta riippumatta? Kuntien kurjistuva taloustilanne tulee vaikuttamaan lasten tuen järjestämiseen; ja on herännyt kysymyksiä, miten kouluissa ja kunnissa jatkossa organisoidaan tuki esimerkiksi lasten kielellisiin erityisvaikeuksiin, näkö- tai kuulovammaan tai autismikirjoon?
Teemme paljon monialaista yhteistyötä monenlaisten huoltajien ja perheiden sekä varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestäjien kanssa usein varsin haastavissa tilanteissa eri puolilla Suomea. Tarvittaessa kartoitamme lapsen ja perheen tilanteen kokonaiskuvaa ja kokoamme verkostoja, havainnoimme ja arvioimme lapsen oppimisen tuen tarpeita ja ehdotamme esimerkiksi apuvälineitä tai vaikkapa oppimisympäristön muokkaamisia, pohdimme yhdessä toimivia ja parhaita ratkaisuja, asetamme saavutettavissa olevia tavoitteita ja etenemme yhdessä näitä kohti, jotta kukin lapsi ja nuori voi ja saa edetä kykyjensä mukaan kohti omaa parastaan ja onnistumisia.
Kerromme mielellämme lisää palveluistamme ja pohdimme kanssanne, miten voisimme parhaiten olla juuri teille avuksi. Ota yhteyttä Valterin asiantuntijoihin yhteydenottolomakkeemme kautta.