Työkaluja vaikuttavan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen
Lapsuuden aika on ainutkertainen ja yksilöllinen. Toisinaan lapsen kasvun ja kehityksen eri osa-alueilla voi esiintyä haasteita. Kehityspsykologisen tiedon valossa on myös nähtävissä herkkyysvaiheita, jolloin olisi tärkeä tukea juuri tiettyjen taitojen oppimista. Toiset meistä syntyvät niin, ettei kaikkia taitoja ole koskaan mahdollista oppia.
Kaikilla lapsilla on kuitenkin mahdollisuus elää täysipainoista elämää ja sillä, miten häneen varhaisvuosina suhtaudutaan ja miten häntä tuetaan, on korvaamaton merkitys koko loppuelämälle. Lasten moninaiset tuen tarpeet haastavat ammattilaisten osaamista. Käytännössä ammattitaito kasvaa ja päivittyy arjen työn ja kokemusten kautta. Keinoja esimerkiksi kommunikoinnin, oppimisen, tunteiden säätelyn ja tarkkaavaisuuden haasteiden helpottamiseksi on monia, ja ohjausta tukikeinojen löytämiseen ja käyttöön on saatavissa.
Valterin materiaaleja varhaiskasvattajille
Lataa maksuton oppaamme ”Kasvun polulla – pieni opas vaikuttavaan varhaiskasvatukseen”, joka auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia vahvistamaan omaa osaamistaan tukea tarvitsevan lapsen huomioimisessa.
Oppaan tarkoituksena on auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia vahvistamaan omaa osaamistaan tukea tarvitsevan lapsen huomioimisessa sekä tarjota työkaluja avoimen ilmapiirin ja avoimen vuorovaikutuksen rakentamiseksi. Näin jokaiselle lapselle voidaan luoda tunne, että hän riittää ja on tervetullut varhaiskasvatukseen juuri sellaisena kuin hän on.
Verkkokauppamme katalogissa on varhaiskasvatuksen koulutuksia, joiden aiheina on muun muassa positiivisen johtajuuden merkityksellisyys hyvinvoivalle kasvatusyhteisölle sekä struktuurin voima varhaiskasvatuksessa. Valikoima täydentyy vielä kuluvan lukuvuoden aikana.
Katso myös Valteri-Puodin muu tarjonta. Löydät sieltä monipuolista materiaalia ja julkaisuja kasvun, oppimisen ja kuntoutuksen tarpeisiin.
Varhaiskasvatuksen ohjaus- ja tukipalveluita Valterista
Mitä varhaisemmassa vaiheessa lapsi saa tarvitsemaansa tukea, sitä pienempi riski on sille, että joudutaan tekemisiin kompleksisten haasteiden kanssa. Tämä on Valterin tulokulma ohjaus- ja tukipalveluissa.
Tarjoamme ohjaus- ja tukipalveluita varhaiskasvatukseen, esiopetukseen ja perusopetukseen. Monialaisessa yhteistyössä toteutettavia palveluita ovat mm. ohjauskäynnit, ryhmäohjauskäynnit, tukijaksot, arvioinnit sekä työyhteisöä kehittävät ammatillisen osaamisen palvelut ja koulutukset.
Ohjauskäynti on Valterin palvelu, jonka tarkoitus on yhteistyössä lapsen lähiaikuisten kanssa löytää keinoja päiväkotiarjessa tai perhepäivähoidossa askarruttaviin tilanteisiin. Käynti voi kohdistua yhteen tai useampaan lapseen tai koko ryhmään ja se toteutetaan lapsen lähiympäristössä. Ohjauskäynnillä kartoitetaan nykyiset käytännöt sekä arjen haasteet ja toiveet. Palvelun tavoitteena on vahvistaa olemassa olevia hyviä toimintatapoja sekä löytää yhdessä uusia ratkaisuja.
Lue lisää ohjauskäynneistä ja ota yhteyttä
Mitä aiemmin huoli lapsesta tulee ilmi, sen nopeammin tuen järjestäminen käynnistyy. Joskus haasteena on nimenomaan puheeksi ottaminen ja havaintojen tuominen pöytään. Valterissa voimme tuen tarjoamisen ohella toimia näiden asioiden esille tuojana ja viestinviejänä varhaiskasvatusyksiköiden ja perheiden välillä.
Apua kasvaneeseen tuen tarpeeseen
Lasten tuen tarve on selkeästi kasvanut viime vuosina ja erityisesti neuropsykiatrinen oireilu on lisääntynyt. Keskittymättömyyttä ilmenee lapsilla paljon enemmän ja haastetta on fokusoitua asioihin.
Myös tietoisuus erilaisista haasteista on lisääntynyt ja niihin kiinnitetään eri tavalla huomiota kuin ennen. Lapselle yksilöllisellä ohjauskäynnillä tarjottavan tuen lisäksi erityisesti psyykkisten oireilujen kohdalla ryhmäohjauskäynnit on havaittu erittäin tehokkaaksi tuen tavaksi. Ryhmäohjauskäynneillä pystymme lisäämään yhteistä ymmärrystä näihin ilmiöihin ja siihen, mikä lapsen poikkeavan käyttäytymisen takana oikein on.
Koulutuksissa ja ohjauskäynneillä keskitytään myös aikuisten rooliin ja peruspedagogiikan tukemiseen. On tärkeää luoda ja vahvistaa lapselle turvallista ympäristöä toistuvilla struktuureilla, aikuisten toiminnan selkeydellä ja johdonmukaisuudella.