Kyse on “hakukonejätti” Googlen kehittämästä, internetissä toimivasta palvelukokonaisuudesta, jossa on sisällytetty tiettyjä palveluja organisaation käyttöön internetin välityksellä. Pilvipalvelu on nimeltään Google Apps For Education (GAFE), joka on ilmainen jokaiselle viralliselle oppilaitokselle. Monet tuntevat Googlen Gmailin ja lopulta pelkällä Gmail-tilillä saat käyttöösi suurilta osin samat palvelut kuin GAFE:ssa, mutta ammattiversiossa on tärkeitä eroja, kuten täysi mainoksettomuus ja käyttäjät omistavat tiedostonsa 100%:sti. Palveluun kuuluu rutkasti tallennustilaa, sähköposti, lukuisia online-ohjelmistoja (kuten täysi Office-ohjelmakokonaisuus) ja esimerkiksi erittäin suoraviivainen ja mobiilistikin hyvin toimiva videopuhelumahdollisuus Hangouts suojatussa (ääni+kuva erillisesti suojattu ja muuten ssl) yhteydessä.
Tämän tekstin tarkoitus on avata sinulle työskentelynäkymää oppilaan näkökulmasta GAFE-avusteisella tunnilla. Googlen palvelu ei suinkaan ole ainoa laatuaan, mutta se on sen verran räjähdysmäisesti levinnyt koulukäytössä ja monessa kohdassa hyväksi havaittu (perusteita esim. tässä), että oikeastaan ei ole hyvää syytä jättää sitä täysin käyttämättä. GAFE ei todellakaan ole lopullinen ja täydellinen, mutta sitä kehittää aika iso armeija isossa talossa.
Eräällä äikän GAFE-tunnilla
Oppitunnilla opettaja ilmoitti, että nyt voimme ilmoittautua äidinkielen kurssille. Meidän pitäisi oppia jotain lausejuttuja. No kirjaudun Google Classroomiini tabletiltani ja ilmoittaudun uudelle kurssille/oppitunnille.
Opettaja kertoo meille tuntiavaimen ja kirjoitan sen pyydettyyn laatikkoon. Onneksi tätä ei tarvii muistaa kuin tämän kerran kullekin open luomalle kurssille! Tabletti runksuttaa muutaman sekunnin ja kas; täällähän on hienot värit. Ope on valinnut tällä kertaa kirjallisuusteeman kurssin etusivulle. Aika style sivu! Joskus ope ensin paasaa vartin meille jostain asiasta ja sitten luemme kirjaa ja käymme lopuksi tekemässä asiaan liittyviä tehtäviä täällä Classroomissa. Tänään mennään suoraan sinne. Okei, eli tässä kurssin sivulla onkin jo ensimmäinen tehtävä annettuna. Tehtävänä on näemmä katsoa YouTubesta lausetta koskeva video ja sen jälkeen kirjoittaa open tekemään nettikyselyyn (Google Forms) omat vastaukset. Video ja kysely näkyvät kuvassa allekkain.
Ope sanoo, että voimme vapaasti valita paikkamme tehtävää tehdessä, kunhan tulee ajatuksella tehdyksi. Minä menen kirjaston punaiselle sohvalle! Kaivan repusta tabletin ja kuulokkeet ja alan katsoa videota. Katson videosta ensimmäisen kysymyksen aiheen ja vastailen sitten siitä järjestyksessä nettilomakkeeseen. Menee tämä tunti näinkin. Joskus nämä YouTube-tehtävät ovat ärsyttäviä kun sinne Tuubiin jää niin helposti katselemaan musaa ja sen sellaista. Ope on sopinut meidän kanssa niin, että se ratkaisee mitä tehdään ja millaisia tehtäviä ehtii tekemään, eli meillä ei ole tunnilla yksinkertaisesti aikaa räplätä omia. Jos teet omia juttuja, et ehdi tekemään mitään ja sitten on hirveä kotitehtävänippu. Kaikki kurssin tehtävät pitää kuitenkin suorittaa ja ope näkee kaikkien suoritukset.
Tässä alla näkyy open tekemä kyselylomake. Kuulemma se saa kaikkien meidän vastaukset tästä itselleen johonkin Excel-tiedostoon ja niistä me aina sitten seuraavalla kerralla jutellaan. Niin just, mun vastaus jää automaattisesti talteen mun nimellä – jännää! Mutta minusta on kivaa, että kaikkien tehtävät jää opelle, koska noista oppikirjoista ei näe kuin joskus mun vastaukset. Joskus ope kysyy meidän mielipiteitäkin tällaisilla kyselyillä ja niistä on monesti paljon juteltu sitten seuraavalla tunnilla. Tässä alla olevassa kuvassa näkyy se vastauspohja, jonka ope on tehnyt. Joskus ope sanoo, että “seis kaikki” ja sitten se menee sinne omaan Googleen ja muuttaa niitä kyselypohjia jotenkin paremmiksi. Tästä esimerkiksi puuttuu oppilaan nimi kyselyn alusta, veikkaan että pian kuuluu “SEIS KAIKKI”… (Tässä muuten linkki vielä erääseen esimerkkiin oppilaskyselystä)
No niin. Nyt menen käymään Classroomissa, josko sinne olisi ilmaantunut uusi tehtävä. Ja olihan siellä. Jess! (ks. alla) Tällä kertaa hauska yhteistehtävä, jonka me kaikki oppilaat voimme avata yhdessä ja tehdä sitä samanaikaisesti.
Tällä kertaa tehtäväohje oli aika pitkä ja epäselvä, mutta kyllä tämä tästä… Ekoilla kerroilla näistä yhteistehtävistä tuli aika iso sekamelska luokkaan, mutta nyt porukat ovat jo tottuneet. Ne ovat tosi kivoja. Tässä yllä olevassa kuvassa tehtävä on ilmaantunut tuohon isoksi keskelle. Tehtävänannon alta voin avata tiedoston.
Alla olevassa kuvassa näkyy yhteinen tehtävä, kun siellä oli toinenkin käyttäjä. Tässä näkyy kuinka minä seurailen miten Antti – niminen käyttäjä juuri maalaa ihan väärin tekstiä. Taidan kohta huomauttaa häntä kommentilla. 😉
Minä olen maalannut jo tuon ensimmäisen lauseen verbin (ks. yllä). Nyt minä voin katsella mitä muut tekevät tiedostolle. Ja usein me nopeammat vähän autetaan, jos joku ei meinaa oikein osata. Tunnin lopuksi opettajan kanssa yhdessä käydään läpi tehtävän tarkistus ja ope näyttää samaa tiedostoa luokan isolta näytöltä. Sitten ope monesti lennossa keksii lisää tehtäviä joita me sitten yhdessä ratkotaan. Meillä on sellainen sääntö, että jos on kysyttävää, niin se pitää kysyä ja usein jotkut, jotka eivät ole ymmärtäneet, käyttävät kommentointimahdollisuutta. Useimmiten ne kyllä huutaa opettajalle, vaikka ope yrittää muistuttaa niitä käyttämään kommentteja. Se kuulemma voi joskus auttaa ajattelua.
Ennen kuin kello soi, ope sanoo, että Classroomiin ilmestyy tämän päivän aikana kirjoitelmatehtävä, joka tehdään itsenäisesti ja se palautetaan Classroomissa määräpäivään mennessä joskus pääsiäisen jälkeen. Sitten ope palauttaa meille takaisin ne tehtävät ja niissä on sitten opettajan tekemiä kommentteja ja arvostelu. Voin kommentoida niitä open kommentteja ja lähettää sen tehtävän vielä uudelleenkin opelle arvioitavaksi. Tähän ei tarvita mitään sähköposteja ja löydän ne tehtävät omasta Drivestä helposti aina 🙂 Ai niin ja mulla on ikioma kansio mun omassa Google Drivessa, johon mun kaikki tekemät työt, kuvat ja tehtävät tallentuvat. Sinne mä kuvaan tabletilla kaikki kuvistyöt ja luokkaretkikuvat. Mulla sen nimi on “Oma Pino”. Omasta pinosta mä sitten keväällä kokoan sellaisen portfoliokansion, jonka jaan opettajalle arvioitavaksi, mutta se onkin jo toinen tarina…
Edellinen kokonaisuus oli ainoastaan lyhyt esimerkki, jossa tärkeimpiä huomioitavia seikkoja ovat seuraavat:
- GAFE – palvelu ei perustu mainoksiin ja kaikki tiedostot ovat organisaation ja niiden käyttäjien omia
- oppilas voi kirjautua GAFE-palveluunsa millä tahansa laitteella, jolla pääsee internettiin
- GAFE:ssä voi muokata kaikkia Microsoft Office -tiedostoja
- tiedostoja ei koskaan tallenneta – ne ovat yksinkertaisesti jatkuvasti tallessa (jos vaikka tabletti paukahtaa…)
- opettaja voi halutessaan luoda näköisiään kursseja, ja niihin erilaisia palautettavia tehtäviä, joita voivat olla aina kirjoittamisesta, piirtämiseen tai vaikka powerpointeista valokuvaamiseen
- kun opettaja luo kurssin ja oppilaat tulevat mukaan, luo GAFE automaattisesti kansiot, joihin esimerkiksi oppilaiden palauttamat työt tulevat järjestykseen = opettajan aika ei mene tiedostojen siirtelyyn vaan tiedostojen tutkimiseen ja arviointiin!
- tällaisen järjestelmän avulla voidaan lähestyä aidosti sitä mahdollisuutta, että oppilaalla on ikioma oppimisen kansio, johon hän voi tallentaa kuvina tai muina tiedostoina jäljen tärkeistä arvioitavista koulutehtävistä