Kuvaus
Med hjälp av handboken kan man identifiera och utvärdera egenskaperna för en för alla gemensam grundläggande utbildning. Handboken stöder alla barns delaktighet och lärande genom att hjälpa till att sätta utvecklingsmål för skolorna, och den ökar förståelsen för faktorer som påverkar skolgången och funktionsförmågan. I handboken behandlas dessutom åtgärder med vilka man flexibelt och respektfullt kan stöda lärande och skolgång, samt öka samarbetet mellan aktörer.
Åtgärderna i handbokens reflektionsverktyg styr mot en tydlig och strukturerad skola som bemöter eleverna på ett positivt sätt. Reflektion och diskussion behövs för att så många elever som möjligt ska kunna delta, lära sig och uppnå sin egen potential. Även om reflektionsdelen har skrivits med tanke på NPF-elever gynnas även andra elever av dessa åtgärder. En förutsägbar, flexibel vardag där de vuxna bemöter eleverna på ett positivt och respektfullt sätt stöder också elever som har ångest, depression, svårt med sociala situationer eller utsätts för mobbning. Åtgärderna lämpar sig för både den allmänna undervisningens och specialundervisningens skolor och stöder tankar kring samt planeringen och utveckling mot en skolmiljö som är så jämlik som möjligt och beaktar olika slag elever.
Även om handboken i princip är avsedd för skolor kan delar av den också användas och anpassas till småbarnspedagogiken, inom barnskyddet eller i vilket sammanhang som helst där den kan vara till nytta. Med hjälp av handboken kan till exempel skolans generella elevvård, ledningsgrupp, speciallärare och yrkespersoner inom elevvårdstjänsterna identifiera tyngdpunkterna för var skolan behöver utvecklas samt skapa en verksamhetsplan för hur man kan förbättra redan befintlig praxis. Handboken kan också användas som hjälpmedel för konsultation. Handboken ger stöd i hur man kan anpassa skolvardagen så att den beaktar mångfald, vilket i bästa fall stöder elevernas engagemang och skolnärvaro, samt möjlighet att uppnå sina mål för lärandet.
Detta är gratis digitalt material att ladda ner.