Kansallisesti keskusteluun nousseet huolenaiheet lasten ja nuorten kouluarjen haasteista ovat puhututtaneet jo pitkään myös Valterissa. Esimerkiksi poissaolojen ja kouluakäymättömyyden lisääntyminen ovat yhä useammin syy ottaa yhteyttä Valterin ammattilaisiin. Kouluakäymättömyys on noussut yhä kasvavassa määrin yhteiskunnalliseksi haasteeksi, kuten Helsingin Sanomat uutisoivat lokakuussa 2025. Myös muu käytöksellä oireilu kouluissa on lisääntynyt ja opiskeluhuoltoon kaivataan tukea. Opetusjärjestelyt ja koko oppimisympäristöön kohdistuvat kehittämistarpeet ovat entistäkin ajankohtaisempia (Yle 10.8.2023). Hyvinvointialueiden hallintorajat luovat uudenlaista tarvetta yhteistyölle ja verkostoitumiselle.
Usein lapsen tai nuoren vointia selvitellessä oireilun takaa paljastuu neurokirjon ja psyyken haasteiden päällekkäistymistä, kuten Ylen lokakuussa uutisoimassa Kionan tapauksessa. Myös lasten ja nuorten aggressiivinen käytös ja väkivalta ovat lisääntyneet ja havaittavissa yhä nuoremmilla lapsilla (kuten uutisoi Yle 25.3.2024, Yle 29.8.2024 ja Helsingin Sanomat 2.12.2024).
Vastataksemme yhteiskunnallisiin tarpeisiin Valterissa tehtiin syyslukukauden lopussa kartoitus asiakaskuntiemme ajantasaisesta tilanteesta ja siitä, millaista tukea Oppimis- ja ohjauskeskus Valterilta kaivataan. Yhteiskunnallisesti jo esillä olevien haasteiden lisäksi asiakaskuntien vastauksista nousi esille maahanmuuttajataustaisten lasten tuen tarve sekä perusopetuslain oppimisen tuen lakimuutos.
Arjen haasteita kunnissa
Kuntakartoituksen vastauksissa asiakaskunnat kertoivat yksittäisten oppilaiden tuen järjestämisen haasteista sekä tarpeestaan oppilasryhmien, erityisesti pienryhmien, tuen konsultaatiossa ja mallintamisessa. Yksittäisten oppilaiden osalta arkea haastavat erityisesti psyykkinen oireilu, neuropsykiatriset haasteet, kielen kehityksen haasteet, aisti- ja liikuntavammat sekä haastava käyttäytyminen. Tämän ohella Valterin tukea kaivataan henkilöstön täydennyskoulutukseen ja ammatilliseen konsultaatioon.
Varhaiskasvatuksen edustajat mainitsivat erityiseksi haasteekseen lasten aggressiivisen ja väkivaltaisen käyttäytymisen lisääntymisen, jotka linkittyvät lasten itsesäätelytaitojen tukemiseen. Varhaiskasvatuksessa näkyvät myös lasten monikielisyys ja -kulttuurisuus sekä kielen kehityksen vaikeudet. Lisäksi vastauksissa nousi varsin vahvasti esiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokonaistilanteen haasteet eli henkilöstön pysyvyys, osaaminen ja riittävyys.
Perusopetuksessa yleisimmiksi arjen haasteiksi mainittiin psyykkisesti oireilevat oppilaat, neuropsykiatriset häiriöt (erityisesti autismikirjo), oppimisen tuen tarpeet, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tuen järjestäminen sekä lisääntyneet poissaolot ja kouluakäymättömyys.
Valterin erityisosaaminen ammattilaisten tukena
Valterin kunnille, lähikouluille ja varhaiskasvatukseen suunnatuista palveluista merkittävä osa on viimeisen kahden vuoden aikana keskittynyt juuri näihin haasteisiin ja niiden päällekkäistymiseen. Etenkin varhaiskasvatuksessa viime vuosien suosituin palvelu on ollut kasvun ja oppimisen tuen ryhmäohjauskäynnit ja -tukijaksot, joissa palvelut kohdistuvat koko tiimiin ja lapsiryhmään.
– Yhteiskunnalliseen keskusteluun nousseet lasten ja nuorten haasteet ovat näkyneet Valterin työarjessa jo useamman vuoden ajan. Niiden lisäksi kuntien varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajat kohtaavat arjessaan yhä moninaisempia haasteita, joihin Valteri vastaa erityisosaamisellaan ja palveluillaan, Valterin ohjauspalvelupäällikkö Minna Sillanpää kommentoi tuloksia.
Valterista on tehty edellä mainituissa teemoissa asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä koulutus- ja konsultaatiopalveluita eri puolille Suomea.
Tunnistitko samoja haasteita myös omassa työarjessasi?
Voisivatko Valterin ammattilaiset auttaa teidän työ- tai kouluyhteisöänne oppimisen ja koulunkäynnin tuen asioissa tai varhaiskasvatuksen saralla? Ota yhteyttä yhteydenottolomakkeemme kautta, niin keskustellaan juuri teille sopivasta ratkaisusta.
Tutustu varhaiskasvatuksen verkkokoulutuksiin verkkokaupassamme. Erityisen suosittuja koulutuksiamme ovat ovat olleet muun muassa Positiivinen johtaminen varhaiskasvatuksessa ja Struktuuri varhaiskasvatuksessa.
Valteri voi kumppanina tuottaa koulutussisältöä esimerkiksi turvallisista toimintamalleista MAPA®-koulutuksina Opetushallituksen kiusaamiseen ja väkivaltaan liittyvässä rahoitushaussa. OPH:n hankeavustukset kiusaamisen ja väkivallan ehkäisyyn ja niihin puuttumiseen perusopetuksessa ovat käynnissä 12.2. saakka. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä Valterin hanke- ja koulutuspäällikkö Terhi Ojalaan.
Valterin tekemän Kuntakartoituksen taustatiedot
Valterin tekemässä kuntakartoituksessa vastaajia oli yhteensä 43 eri kunnasta ympäri Suomen. Edustettuina olivat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toimijat, sekä suomeksi että ruotsiksi. Vastaajat olivat sivistysjohtajia, tuen koordinaattoreita ja lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia.