Näin tuet käyttäytymisellä reagoivaa lasta

Kun lapsi käyttäytyy haastavasti, on aikuisten tehtävänä etsiä tilanteeseen sopivia ratkaisuja ja uusia toimintamalleja. Toimintamalleja on käytännössä kokeiltava suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Samoja keinoja ikätasoisesti soveltamalla voidaan käyttäytymisen ja itsesäätelyn pulmissa auttaa niin pieniä päiväkoti-ikäisiä kuin koululaisiakin.

Miksi oppilaani käyttäytyy hallitsemattomasti?

Käyttäytyminen tapahtuu aina tietyssä tilanteessa (ympäristö, olosuhteet, tapahtumat), ja lapsi on toiminnassaan looginen ja tavoitteellinen.

Toiminnan taustalta voi paljastua

  • Luonnollinen tavoite: Maija ei pese käsiään, koska ei mahdu ruuhkassa lavuaarille. Yllättävään odotteluun ei ole annettu selkeää ohjetta ja tilanne kärjistyy.
  • Itselle tärkeä, sanoittamaton tavoite: Pekka vastustaa aikuisen ohjetta siirtyä liikuntasaliin, sillä toiminnan jäsentymättömyys kuormittaa häntä jo etukäteen.
  • Tavoitteiden monimerkityksellisyys: Pekka haluaa toisaalta saliin, koska huomaa ovelta esiin otetut koripallot. Hän pitää koripallosta, mutta ei voi sietää jäsentymätöntä toimintaa ja kaoottista äänimaailmaa, joka hänet salissa ympäröi.
  • Vaikeasti tunnistettavat tilanteet: Totti kävelee tyytyväisenä aikuisen vierellä ja tukistaa yllättäen edessä kävelemäänsä lasta. Miksi Totti teki näin?

Mitä voin tehdä, kun ryhmässä on 20 lasta, joista muutama vie aikuisen huomion?

Toimi ryhmätasolla ja siirry kohti yksilön tarpeita.

Varmista tuki ryhmälle:

  • Onko päivän eteneminen selkeä, näkyvillä ja lapselle ikätasoinen? Huomioi päivät, tunnit, tuokiot, siirtymät ja vapaat hetket.
  • Onko se mitä tavoittelet sinulle selkeää? Oletko avannut tavoitteitasi ja suunnitelmaasi riittävästi muille aikuisille ja ryhmälle? Tee, näytä ja sanoita tavoitteet ikätasoisesti ja visuaalisesti.
  • Onko rikkaan opetuskielen rinnalla selkeät ja visuaaliset tehtävänannot?
  • Miten tasoitat ryhmän vireystilaa? Hyödynnä struktuurin sisällä vireystilaa tasoittavia keinoja kuten taukoja ja liikettä.
  • Käytätkö aikaa rutiinien luomiseen ja muutosten ennakointiin? Tukevatko rutiinit ryhmän toimintaa? (suunnittelu, ennakointi, pysyvyys ja jatkuvuus)

Varmista tuki lapselle:

  • Tarvitseeko lapsi tarkemmin strukturoidun arjen? Selkeytä ja avaa kuvin tai pikapiirtämällä päivä, tunti, tuokiot, siirtymät ja vapaat tilanteet.
  • Onko lapsi aidosti mukana vuorovaikutustilanteissa – ymmärtää sinua ja tulee myös itse ymmärretyksi? Tee näkyväksi kommunikointialoitteet, tue ilmaisussa ja mukauta omaa kommunikointiasi ymmärrettävämmäksi.
  • Ovatko vireystilan säätelykeinot lapselle riittävät? Tarkastele lapsen kannalta työskentelyrytmiä ja pohdi sopivia keinoja tukea ja tasoittaa hänen vireystilaansa työskentelyä tukevaksi.

Vahvista myönteistä käyttäytymistä

Lapsen rakentavasta ja kunnioittavasta kohtaamisesta ovat vastuussa aikuiset. Myönteisen käyttäytymisen tukemisen (PBS) näkökulma on hyvä perusta kaikkien lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn.

Myönteisen käyttäytymisen tukeminen ryhmässä:

  • ikätasoiset ohjeet ja säännöt
  • ennakointi ja päivän selkeä rakenne
  • rutiinit
  • sensitiivinen kohtaaminen
  • toivotun käyttäytymisen vahvistaminen
  • vuorovaikutustaitojen opettaminen, mallintaminen ja harjoittelu
  • yhdessä tekeminen vanhempien ja ammattilaisten kanssa

Lapsen myönteisen käyttäytymisen tukeminen:

  • tunnistetaan ei-toivottua käyttäytymistä ylläpitävät tekijät ympäristöstä ja aikuisten toiminnasta
  • opetetaan lapselle korvaavia taitoja pieniksi osatavoitteiksi pilkottuna ja tarjotaan johdonmukaisesti myönteisiä tapoja toimia
  • aikuinen huolehtii johdonmukaisesta, ikätasoisesta ja lasta kunnioittavasta toiminnasta haastavaksi koetuissa tilanteissa
  • annetaan välitöntä ja rakentavaa palautetta pienistä ja isoista onnistumisista
  • yhdessä tekeminen vanhempien ja ammattilaisten kanssa

Myös me Valterissa olemme teidän apunanne, jos lapsen käyttäytymisellä reagointi pohdituttaa ja haastaa. Teemme paljon monialaista yhteistyötä huoltajien ja perheiden sekä varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestäjien kanssa, usein varsin haastavissa tilanteissa eri puolilla Suomea.

MAPA®-tilauskoulutuksemme kouluarjessa kohdattaviin haastaviin tilanteisiin löydät tältä sivustolta.

Kerromme lisää palveluistamme ja pohdimme kanssanne, miten voisimme parhaiten olla teille avuksi. Ota yhteyttä Valteriin yhteydenottolomakkeemme kautta.

 

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje