År 2024 präglades av ett starkt samhälleligt engagemang på Valteri

Året 2024 präglades av ett samhälleligt betydande arbete för Valteri center för lärande och kompetens. Valteris tjänster nådde ett större antal barn i behov av stöd, jämfört med föregående år.

Året 2024 var inte ett lätt år för aktörer inom utbildning och fostran. Då reformen av lagen om grundläggande utbildning förbereddes orsakades en viss osäkerhet inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Kommunernas mycket strama ekonomi återspeglades också i stödet för barns lärande och skolgång. Trots det har Valteris tjänster nått ett större antal barn i behov av stöd än tidigare. Under år 2024 har över 3000 barn och unga haft nytta av Valteris tjänster, vilket är en 21% ökning från år 2023.

– Behovet av stöd för barns och ungas lärande och skolgång har inte minskat i vårt samhälle. Tvärtom har utmaningarna och de alltmer mångfacetterade behoven av stöd ökat inom fostran och utbildning. Även om kommunerna har tvingats prioritera sin egen ekonomi, har vi framgångsrikt påverkat vardagen för över 3 000 barn genom att erbjuda dem stöd. Vi gör ett samhällsviktigt arbete, och det var fantastiskt att få nationellt erkännande av Finlands UNICEF för vårt omfattande arbete, konstaterar Anne Vierelä, ledande rektor för Valteri center för lärande och kompetens, om verksamheten år 2024.

Finlands UNICEF beviljade Lapsen oikeuksien vaikuttaja 2024 -utmärkelsen till Valteri center för lärande och kompetens tack vare arbetet för ett mer jämlikt lärande.

Under de remiss- och höranderundor som rörde reformen av lagen om grundläggande utbildning, var Valteri inbjuden och hördes som en aktiv påverkare. Många andra organisationer stödde Valteris samhällsviktiga arbete i sina utlåtanden.

Antalet barn ökar inom offentligrättsliga tjänster

Under det senaste året gjorde Valteris mångprofessionella sakkunniga 820 handledningsbesök till närskolor och enheter för småbarnspedagogik runt om i Finland. Under dessa besök bidrog de till att stödja över 2000 barns och ungas växandet och lärande. Speciellt ökade efterfrågan av tjänster inom småbarnspedagogiken, och gällande barns och ungas utmaningar med anknytning till skolan och problematisk skolfrånvaro.

Valteris långsiktiga arbete gällande stödperiodsverksamheten har gett resultat och under år 2024 överskreds för första gången de mål för stödperiodsdagar som sattes för år 2022. Totalt ordnades 3651 stödperiodsdagar förra året, vilket är 17% flera än år 2023. Förra året utgjorde de lokala, i närskolan arrangerade stödperiodsdagarna 25% av alla stödperiodsdagar.

Stödperiodsverksamheten nådde 7% fler elever år 2024 än år 2023.

Tillväxten inom stödperioderna syns också i antalet övernattningar som ökade med 10% under 2024.

Valteris offentligrättsliga tjänster omfattar huvudsakligen stödperioder, handledningsbesök och andra tjänster riktade till enskilda elever eller till de team av vuxna som arbetar med eleven.

Valteris verksamhet

Valteri center för lärande och kompetens är en sakkunnigorganisation för stöd för lärande och skolgång. Valteri lyder under Utbildningsstyrelsen, och Valteris uppdrag är att stödja närskoleprincipen och skapa jämlika möjligheter till stöd för lärande för alla barn och unga. Detta viktiga arbete görs över hela Finland, i kommunernas närskolor, inom småbarnspedagogiken och på Valteri-skolans egna enheter.

Det sektorsövergripande arbetet ger ett enormt mervärde i Valteris verksamhet. De sakkunniga inom undervisningen stöds av ett brett team av professionella inom habilitering och elevstöd. Det här är en av orsakerna till att Valteri är en unik praktikplats för studerande. Valteri erbjöd olika praktik- och besöksmöjligheter för 106 studeranden under år 2024.

En av framgångarna under år 2024 var det av Valteri arrangerade Forum för stöd för lärande 2024, ett slutsålt evenemang som lockade över 450 sakkunniga till Tammerfors och på distans för att ta del av branschkunskap och nätverkande.

Hösten 2024 påbörjades en utredning om Valteris ekonomiska utveckling på uppdrag av Utbildningsstyrelsen. Utredningen redovisar för Valteris verksamhet både som skola och som center för lärande och kompetens, samt för dess kostnadsstruktur, personalresurs och enhetsnätverk. (OPH-4586-2024).

Aktuell information om våra tjänster, fortbildningar, vårt forsknings- och utvecklingsarbete samt övrig intressant information om aktuella ämnen inom stöd för barn och ungas lärande och skolgång.

Beställ nyhetsbrev