När vi läser den nya läroplanen kan vi konstatera att den ställer höga krav på lärare i dagens skola. Framförallt inser man att det kan vara svårt att anpassa allt så att läroplanen även inkluderar elever som behöver det där lilla extra stödet. Hur ska vi kunna möta elever inom det neuropsykiatriska området på deras villkor, samtidigt som vi försöker följa en läroplan där det ställs höga krav på kunskaper som att tolka, analysera, reflektera och värdera information?
När stressburken är full
På en konferens i Stockholm fick jag äran att lyssna på många olika föreläsare som talade väldigt passionerat i ämnet ”Stress och NPF”. Det jag fastnade för var deras konkreta och självklara sätt när de förklarade hjärnans funktion i relation till barn och ungdomar med utmanande beteende. Hur de visade på att när stressburken är full så går det inte att fungera mer. Och hur lätt det är att den fylls på när sekreterar- och bibliotekarie hjärnan inte fungerar per automatik som de gör för de flesta andra människor.
Sekreterarhjärnan reglerar uppmärksamheten
Sekretarhjärnans funktioner är bland annat aktivitets-/vakenhetsreglering, uppmärksamhet/fokus, impulsreglering, startenergi, organisering och planering, arbetsminne, tidsuppfattning. Saker som för de flesta av oss fungerar automatiskt utan att vi behöver koppla på det aktiva medvetandet.
När man har en ADHD-diagnos är det ju precis de funktioner som finns i sekretarhjärnan som är nedsatta och de måste därför kompensera mycket mer och säkerligen också koppla på chefshjärnan mycket oftare än vad andra behöver.
Utmattad chefshjärnan leder till utbrott
I biblotekariehjärnan finns funktioner som föreställningsförmåga, kommunikation ut-in, generalisering, helheter och sammanhang, tolkningar och analyser och socialt samspel. Även dessa funktioner är ju något som för de flesta av oss fungerar automatiskt.
För elever inom autismspektrat, som har svårt med många av dessa funktioner, kommer det däremot krävas mycket energi eftersom chefshjärnan hela tiden aktivt måste lista ut dessa saker och dra medvetna slutsatser.
När chefshjärnan jobbar går det åt, som sagts tidigare, mycket energi och kraft och borde därför bara kopplas in ibland. Så i de fall när chefshjärnan även behöver kompensera för bristande funktioner i sekreterar- och biblotekarie hjärnan så är risken stor för överbelastning. En utmattad chefshjärna leder ofta till utbrott och starka reaktioner.
Att som lärare kunna se och hantera alla elever på en individuell nivå kan vara krävande och många gånger känns det omöjligt att räcka till för alla, speciellt när man ser till att en del elever har en så påfrestande situation i skolan med tanke på att funktionerna i deras sekreterar- och biblotikariehjärna är nedsatta.
Men det finns verktyg för hur man kan hjälpa och stödja eleven inom de områden som läroplanen utgår ifrån. På Valteri jobbar vi dagligen med att övervinna dessa svårigheter. Om detta tänkte jag skriva mer i nästa blogg, så håll utik på vår hemsida och följ Valteris svenskspråkiga FB sida så kommer en uppföljare inom detta ämne snart!
Mer om ämnet: Kenth Hedevåg: När mallen inte stämmer