Ratsastusterapiaa voidaan käyttää kuntoutuksessa, jossa kuntoutettavana voi olla monenlaisia asioita: motoriikka, oppiminen ja esimerkiksi sosiaaliset taidot. Ratkaisukeskeisessä ratsastusterapiassa oppilas kohtaa valintatilanteita ja häntä haastetaan löytämään ratkaisut itse. Valmiita vastauksia ei anneta. Positiiviset vaikutukset ovat parhaimmillaan merkittäviä ja mitattavissa.
Ratsastusterapeutti ja Valteri-koulun ohjaaja Anu Ala-Honkola on kirjoittanut kirjan ”Keppi ja hevonen, opas sokean ratsastusterapiaan”. Oppaassa kuvataan keinoja ja menetelmiä, joita ratsastusterapiassa käytetään harjoittelemiseen ja tehtävien soveltamiseen sokealle sopiviksi. Oppaassa esitellään liikkumistaitoon liittyviä oikeita opastus- ja liikkumistekniikoita sekä selvennetään kuvailun merkitystä sokean kanssa työskenneltäessä.
Henki & Elämä -lehden jutusta voit lukea tarkemmin, miten Anu käyttää ratsastusterapiaa oppilaan kanssa.