Yleisopetuksen yhteistyöluokka on mahdollisuus tukea lapsen osallisuutta ja integraatiota. Toiminta-alueittain järjestetyssä opetuksessa tehtävämme on etsiä lapsen kanssa mahdollisuuksien oppimispolku, jota pitkin kuljemme osin yleisopetuksen yhteistyötunneilla. Blogissa tarjoan elettyjä vinkkejä matkan alkumetreille.
Luokka kannattaa valita huolella
Kevät! Esitämme perheelle ensimmäiset kysymykset hyvissä ajoin: Tunteeko lapsi entuudestaan tulevia (eka)luokkalaisia? Onko perheellä jokin luonnollinen naapuruuteen, harrastuksiin tai ystävyyteen liittyvä yhteys jo olemassa? Vaativan erityisen tuen lapsilla kaverisuhteet kaipaavat usein peruskoulun mittaisen tukemme. Yhteistyöluokan huolellinen valinta voi olla sekä vanhan vahvistamista että jonkin uuden alku.
Mitkä oppitunnit?
Suunnitelma ja päämäärä on toimia yleisopetuksen luokassa sekä luokan kanssa lapsen omien oppimistavoitteiden äärellä. Oppilaan ensisijaiseksi oppimisympäristöksi on valittu erityisluokka. Koulussa kasvamme elämää varten ja elämäntaitoja on hyvä harjoitella siellä, missä niitä parhaiten oppii. Milloin paras ympäristö tietyn taidon ja asian oppimiselle on yhteydessä yleisopetuksen yhteistyöluokkaan?
Älä unohda rehtoria!
Oppilaan tavoitteet määrittelevät halutut opetuspaikat. Rehtori mahdollistaa lukujärjestysteknisen toteutuksen. Yhteistyö voidaan suunnitella päivittäiseksi, oli viikoittaisia oppitunteja sitten useampi tai yksi. Oppituntien ulkopuolella oppimisen ja vuorovaikutuksen hetket ovat arjen muissa kohtaamisissa. Aikuisten tehtävä on oivaltaa arkipäivän hetkissä oppimisen mahdollisuudet ja tukea lasten välistä vuorovaikutusta.
YHTEISTYÖluokkaan menoa suunnitellaan yhdessä
Pääsylippu luokkaan on yhteistyö. Kuuntelemme yleisopetuksen yhteistyöluokan upeat oivallukset ja ideat, mutta myös pelot ja toiveet. Muokkaamme suunnitelmaa sekä työskentelytapoja yhteisiksi. Vastuu kuuntelusta sekä oppilaan tavoitteiden mukaisesta opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta on erityisluokanopettajalla.
Oppilas vai oppilaat?
Molemmat. Kiinnitämme heti kättelyssä oppilaiden huomion siihen, mikä on yhteistä. Olemme nähneet upeita kasvutarinoita, joissa tärkeää on ollut yhteinen aika ja kieli. Luokka on toiminnan ohessa opetellut kommunikoimaan yhteistyöluokkakaverinsa kanssa puhetta tukevin ja korvaavin menetelmin. Erilaisuuden merkitys vähenee samalla, kun kohtaamisen taidot kasvavat.
Älä jätä ohjaajaa yksin
Erityisluokan aikuisten viikoittainen suunnitteluaika ja riittävä työntekijämäärä ovat sisäänkirjautumiskoodi tämän OPS -aarteen omistamiseksi. Tilanne muuttuu hallitusta hallitsemattomaksi, jos opettaja menettää tuntuman oppilaan kokonaiskoulupäivään. Kuinka varmistamme, että näin ei käy?
Sukella syvemmälle aiheeseen Peruskoulua toiminta-alueittain -blogissani.
Valteri ja Tampereen kesäyliopisto järjestävät syksyllä 2018 käynnistyvän maksuttoman toiminta-alueittaisen opetuksen koulutuskokonaisuuden. Lue lisää VOITTO-koulutuskokonaisuudesta kotisivuiltamme!