Arjen monialainen yhteistyö rakentuu tiiviistä kanssakäymisestä, keskinäisestä luottamuksesta ja arvostavasta kohtaamisesta

Koulureppu tuolin selkänojalla pulpetin takana luokassa.

Monialainen yhteistyö mahdollistaa kattavan näkemyksen lapsen ja nuoren yksilöllisistä tarpeista sekä auttaa löytämään oikeat ratkaisut jokaisen opintielle. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin toiminta perustuu monialaisuuteen kaikilla osa-alueilla. Eri alojen ammattilaiset tekevät tiivistä yhteistyötä niin ohjauskäynneillä, tukijaksoilla kuin Valteri-koulun arjessakin.

Erityisluokanopettaja Virpi Piltonen ja ohjaaja Joel Hautala ovat tehneet yhteistyötä jo viiden vuoden ajan Oulussa sijaitsevassa Valteri-koulu Tervaväylässä. He tietävät kokemuksesta, mikä merkitys toimivalla monialaisella yhteistyöllä kouluarjessa on.

Piltosen ja Hautalan luokassa viikko alkaa joka maanantai koko tiimin suunnitteluajalla, jossa ovat mukana kaikki heidän ryhmänsä kanssa työskentelevät ammattilaiset. Opettajan ja ohjaajan lisäksi mukana voi olla myös kuntouttajia, esimerkiksi puheterapeutti tai toimintaterapeutti. Palaverin aikana käydään koko tulevan kouluviikon ajalta läpi lukujärjestys, henkilökunnan tai oppilaiden poissaolot ja muut mahdolliset menot. Hyvä suunnittelu onkin kaiken avain hyvän monialaisen yhteistyön toteutumiselle.

Yhtä lailla oppilaiden on tärkeää tietää, mitä kouluviikon aikana tapahtuu. Heidän kanssaan käydään viikko- ja päiväjärjestykset läpi Piltosen ja Hautalan luokassa kuvia apuna käyttäen. Maanantaiaamuisin kuvallisen viikkojärjestyksen läpikäynnin aikana kuullaan myös oppilaiden kuulumisia, mikä on arjen sujuvuuden kannalta olennaista.

”Kuvallinen päiväjärjestys on helppo tapa kerrata vaikka vain kahden minuutin ajan joka aamu oppilaiden kanssa, mitä päivän aikana on luvassa. Samalla tulee kertausta aikuisillekin”, Piltonen kertoo.

Sujuva viestintä ja muutoksiin varautuminen avainasemassa

”Fakta on, että vaikka kuinka hyvin suunniteltaisiin, niin aina tulee muutoksia”, Hautala toteaa.

Muutoksiin varautuminen ja toimiva viestintä ovat koulun arjessa oleellisia asioita. Tiimin yhteinen viestintäkanava ja sovitut kommunikoinnin käytännöt mahdollistavat nopean reagoinnin muuttuviin ja yllättäviin tilanteisiin.

Yhteistyötä tehdään päivittäin myös yli tiimirajojen. Ohjaajilla on oma kanavansa, jonka kautta on helppoa saada kollega sijaistamaan tarvittaessa.

”Kohtaamme myös jatkuvasti kasvokkain ja käymme keskustelua arjen tapahtumista ja muuttujista matalalla kynnyksellä. Ei oikeastaan ole sellaista asiaa, josta ei uskaltaisi tai voisi työkaverilta kysyä.” Hautala täydentää.

Kuntoutus mukana monialaisessa yhteistyössä

Valteri-koulussa myös kuntoutus on mukana päivittäisessä kouluarjessa. Osalla oppilaista on omia kuntoutus- ja terapiakäyntejä, mutta kuntoutustyö jatkuu myös luokkatyöskentelyssä.

Tarvittaessa oppitunneilla on mukana oppimista tukevia kuntouttajia, jotta jokaisen koulupäivä sujuisi mahdollisimman sujuvasti, samalla kuntoutuksellisia tavoitteita tukien. Välillä kuntoutus otetaan mukaan koko ryhmän toimintaan.

”Tänä lukuvuonna Valteri-koulussa yhteisenä teemana on matematiikka, joten eräs fysioterapeuttimme ehdotti, että voisi tulla mukaan matematiikan tunnillemme. Nyt ryhmämme opiskeleekin kerran viikossa matematiikkaa toiminnallisesti liikuntasalissa”, Piltonen kertoo.

Monialaista yhteistyötä tehdään lisäksi koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Esimerkiksi oppilaalle, jolle siirtymätilanteet ovat haastavia, voidaan järjestää tapaaminen oman kuntouttajansa kanssa koululla sen sijaan, että oppilaan tarvitsisi siirtyä toiseen paikkaan kuntoutustaan varten.

Joskus taas opettaja saattaa vanhempien suostumuksella osallistua mukaan esimerkiksi oppilaaseen liittyvään tapaamiseen terveydenhuollon yksikössä, jolloin tiedonkulku oppilaan asioista sujuvoituu kodin ja koulun välillä. Sillä aikaa tiimirajat ylittävän yhteistyön myötä sovitaan, kuka kollegoista tuuraa opetusta omassa luokassa.

”Parasta on tiivis yhteistyö kaikkien eri tahojen kanssa”, Piltonen toteaa.

Keskinäinen luottamus, tasa-arvoisuus ja kollegan arvostus kaiken A ja O

Piltonen ja Hautala ovat tehneet yhteistyötä jo usean vuoden ajan, ja yhteiset toimintatavat ovat ehtineet juurtua sulavasti molempien arkeen. Työpari korostaakin tasavertaisuuden merkitystä yhteistyön toimivuuden mahdollistajana.

”Olemme kukin tasavertaisia ammatillisesta taustasta huolimatta, oli kyseessä mikä tahansa työtehtävä”, Hautala sanoo.

”Jokainen tietää omaan ammattiinsa kuuluvat vastuualueet. Yhteistyössä roolit menevät kuitenkin välillä päällekkäin ja tällöin täytyy voida luottaa, että asiat hoituvat sovitulla tavalla”, Piltonen täydentää.

Monialaisessa yhteistyössä tärkeässä roolissa on kunkin osapuolen joustavuus tarvittaessa hektisessä kouluarjessa. Haastavistakin vaiheista ja tilanteista selvitään, kun kaikki sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja tekevät yhdessä töitä niiden eteen. Välillä monialainen tiimityö voi tarkoittaa sitä, että poikkeustilanteessa luokasta puuttuvan ohjaajan tilalle saattaa sijaistamaan saapua kuntouttaja.

Pitkään jatkunut yhteistyö helpottaa arkea, kun työparin tai yhteistyökumppanin toimintatavat on opittu tuntemaan läpikotaisin. Piltonen ja Hautala tietävät välillä jopa katseen avulla, mitä kummankin tulee yllättävässä tilanteessa tehdä. Tällainen vaatii syvää luottamusta työkaveriin.

Mutta vaikka henkilöstössä olisikin vaihtuvuutta, on kollegan arvostuksella ja kunnioituksella suuri vaikutus yhteistyön sujuvuuteen.

”Sillä miten asiansa esittää kollegalle, on suuri merkitys luottamuksen syntymiselle ja yhteistyön sujuvuudelle. Pienet vivahteetkin omassa kommunikointitavassa on tärkeä ottaa huomioon.” Piltonen sanoo.

Työyhteisössä vallitseva luottamus ja sujuva yhteistyö auttaa jaksamaan työssä paremmin myös kiireisinä hetkinä. Kaikenlainen turha hierarkia tulisi kitkeä pois koulun arjesta, Hautala sanoo.

”Ennemmin tulisi ajatella, että kaikki olemme samassa paikassa töissä ja teemme yhteistyötä oppilaiden kanssa heidän hyväkseen. Yhdessä näitä arjen tilanteita ratkotaan.”

 

Kaipaatko apua kouluarjen sujuvoittamiseen ja monialaisen yhteistyön toteuttamiseen omassa kouluarjessa? Lähetä Valterin asiantuntijoille viestiä yhteydenottolomakkeemme kautta.

Tutustu toimiviin yhteistyön käytänteisiin Valteri-Puodista löytyvästä Koulunkäynninohjaajan ja opettajan yhteistyö inklusiivisessa koulussa – verkkokoulutuksesta.

Monialaiset tiimimme suunnittelevat oppimista tukevaa kuntoutusta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tutustu täältä Valterin kuntoutuspalveluihin.

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje