Olipa kerran oppituokio…
Haimme eilen ämpärillä lunta ulkoa. Oli jännittävää siirtyä alas pyörätuolista pehmeään lumeen. Lapioimme ämpärit täyteen. Tänään tutkimme lumen ominaisuuksia sekä mitä lumella voi tehdä. Kello on 10 ja olen siirtymässä…
Alta löydät asiantuntijoidemme kirjoittamia blogitekstejä ajankohtaisista oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.
Haimme eilen ämpärillä lunta ulkoa. Oli jännittävää siirtyä alas pyörätuolista pehmeään lumeen. Lapioimme ämpärit täyteen. Tänään tutkimme lumen ominaisuuksia sekä mitä lumella voi tehdä. Kello on 10 ja olen siirtymässä…
Kuntaliiton erityisasiantuntija Leena Pöntynen kirjoittaa Kuntaliiton verkkosivulla oppimisen ja kasvun tuen lisääntyvistä haasteista. Pöntysen mukaan, vaikka hyvää kehitystä on tapahtunut, niin tukea kouluissa annetaan usein vielä tehottomasti ja kalliisti, tukeutuen…
Kumpi meistä on joustavampi muuttumaan: koulu opetusjärjestelyissä, äidit ja isät arjen toimintatavoissa vai tuen tarpeessa oleva lapsi tai nuori? Voimme pohtia, onko oppilaan muututtava, jotta hän voi käydä koulua; mentävä…
Kohtaaminen on kahden ihmisen välinen hetki, jolloin toisen olemassaoloon reagoidaan eikä häntä ohiteta. Näitä vuorovaikutuksellisia hetkiä on mielenkiintoista seurata koulumme käytävillä, ruokalassa ja luokissa. Osa kohtaamisista on henkilökunnan välisiä, osa…
Eikö kumppanuus ole tila, jossa tehdään tai kehitetään jotakin yhdessä? Siinä molemmat hyötyvät ja mikä tärkeintä, molempien osaaminen rikastuu. Valteri on koonnut kuntayhdyshenkilöverkostoa sillaksi kumppanuuksille. Siinä yhteydessä mietimme, missä kaikissa…
Mikkelin Valteri-koulu Mikaelissa toimii jo toista vuotta koira-avusteinen pienryhmä. Luokassa on kuusi 4 – 5 luokkalaista oppilasta ja 2 – 3 aikuista. Tällä hetkellä luokassa työskentelevät aikuisten ja lasten lisäksi…
När vi läser den nya läroplanen kan vi konstatera att den ställer höga krav på lärare i dagens skola. Framförallt inser man att det kan vara svårt att anpassa allt…
Viime aikoina markkinoille on tullut hurja määrä erilaisia mobiilitehtäviä ja pelejä, joiden avulla mainospuheiden mukaan ihmiset voivat kehittää omaa tiedonkäsittelykykyään. Työmuistia harjoitetaan tehtävillä, joissa pitää lyhytaikaisesti pitää mielessä nähtyjä kuviosarjoja…
On lokakuu 2017. Istun luokassa auttamassa opettajaa digitaalisen oppimisympäristön soveltamisessa. Katselen nuorta oppilasta, joka vastattuaan tabletilla opettajansa kysymyksiin, kiiruhtaa hymy huulillaan kirjaamaan emojeista koostuvan viestin luokkatovereille luokan digiseinällä. Opettaja tutkii…
Opiskelemme Laurea-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutuksessa ja teimme opinnäytetyömme yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ammattilaisten kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi kuusi toimintakorttia, jotka on suunniteltu ylläpitämään ja edistämään monipuolisesti koululaisten toimintakyvyn eri osa-alueita. Kuntoutus…
Konduktiivisen pedagogiikan periaatteet yhtyvät sulavasti uuteen Valteri-OPSiin. Valteri-koulu Ruskiksella on sovellettu konduktiivista pedagogiikkaa jo lähes kaksi vuosikymmentä. Valteri-koulumme oppimiskäsityksen mukaan oppilaat ovat aktiivisia toimijoita. Oppiminen ja kuntoutuminen rakentuvat oppilaan taitojen…
Olen ollut opettajana kohta 20 vuotta. Aika on mennyt nopeasti ja monta mielenkiintoista sattumusta, ihmistä ja oppilasta on tullut kohdattua. Niin kuin elämässä yleensä, jotkut näistä kohtaamisista ovat olleet merkittävämpiä…
Asiantuntijamme avuksi arkeesi