Urapolkua voi taivaltaa suorinta reittiä tai mutkan kautta. Toisinaan käy niin, että kiertoreittiä kulkiessa päätyy vaivihkaa alalle, joka alkaakin tuntua omalta. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa ohjaajana työskentelevä Hele Halla nauttii työpaikkansa tarjoamista mahdollisuuksista ja ennen kaikkea näkee haasteiden alla nuoren, jonka tulevaisuuden toivo ja positiivisuus tuovat energiaa jokaiseen työpäivään.
”Humahdin tämän työn pariin aivan täysin, en ollut ajatellut alun perin koulumaailmaa omakseni”, kertoo Helsingissä sijaitsevalla Valteri-koulu Ruskiksella ohjaajana toimiva Hele Halla. Alalle hän päätyi hieman sattumalta, sillä ensimmäiseen ammattiin ei kuulunut päivittäinen arki lasten parissa. Silloin saksien tarve oli ensisijaisesti jossakin muussa kuin onnittelukorttien askartelussa.
”Olen ensimmäiseltä koulutukseltani vaatturi. Tein toiminimen ohella sijaistuksia lähikoulussa ja vähitellen jäin sille tielle. Se maailma imaisi minut mukaansa.”
Oppilaiden kanssa tehtävä työ tuntui pian omalta, ja oppilaista tuli nopeasti tärkeitä.
”Työ sai minut tuntemaan, että minulla on tämän parissa jotakin annettavaa. Kaikkien niiden haasteiden alla he ovat tavallisia nuoria, joissa on positiivisuutta, ja heistä kumpuaa sellaista tulevaisuuden toivoa.”
Lyhyet sijaisuudet johtivat pidempiin ja ne puolestaan useamman vuoden kokemukseen koulunkäynninohjaajana kunnallisella puolella. Työn ohella Halla suoritti koulunkäynninohjaajan opinnot oppisopimuksella, joka takasi työpaikan pysyvyyden ja antoi pätevyyttä sekä varmuutta koulutyöhön jo kertyneen käytännönosaamisen kylkeen.
Monen alan ammattilaisia saman katon alla
Halla työskentelee Valterin Helsingin toimipisteessä nyt kolmatta vuotta. ”Ruskis on perinteisesti ollut liikuntavammaisten erityiskoulu, mutta tänä päivänä oppilaskirjo on laajentunut ja muuttunut paljon. Pääsen työskentelemään erilaisten haasteiden, vahvuuksien ja persoonien kanssa.”
Vaihtuvan arjen lisäksi työn pitää mielenkiintoisena monipuolistamisen mahdollisuus. Halla on parhaillaan virkavapaalla ohjaajan tehtävästä ja toimii tukijakso-ohjaajana. Valterin tarjoamien tukijaksojen tavoitteena on tukea oppimista ja kuntoutumista.
”Toimin Ruskiksella toteutettavilla tuki- tai ryhmätukijaksoilla ohjaajana ja osallistun näiden valmisteluun ohjaavan opettajan ja moniammatillisen tiimin kanssa. Joskus tukijaksot toteutetaan paikallisina oppilaiden omilla lähikouluilla tai siellä käydään moniammatillisen työparin kanssa ohjauskäynnillä.”
Valteri-koulussa ohjaaja toimii usein opetuksen ja kuntoutuksen välisenä linkkinä seuratessaan oppilaita läpi koulupäivän ja erilaisten oppituntien.
”On merkittävää, että meillä on tarjota oppilaille opetus, kuntoutus ja terveydenhoitopalvelut saman katon alla.”
Hoiva- ja opetuspuolen haasteiden äärellä Halla kertoo, että Valterissa erinomaista on muun muassa terveydenhoitajan, sairaanhoitajan ja lääkärin tavoitettavuus sekä läsnäolo muutenkin arjessa kuin välttämättömimmissä tarkastuksissa.
”Valterin valtti on, että saa oppia toisistakin ammattiryhmistä, koska yhteistyö on tiivistä, eikä esimerkiksi kuntouttava toiminta tapahdu jossakin toisaalla, mihin oppilaan tulisi erikseen matkustaa. Aina on oman alansa ammattilainen lähellä.”
Onnenpotkun kautta ohjaajaksi Valteri-kouluun
Työskenneltyään kuutisen vuotta kunnallisella puolella koulunkäynnin ohjaajana, Halla palasi hetkellisesti vaatturin tehtäviin. Koronatilanne vaikutti työtilanteen epävakauteen ja vaihtoehtoja pohtiessaan Halla huomasi Valterin avoimen ohjaajan paikan.
”Olin haaveillut työstä Valterissa jo aiemmin, mutta silloin työmatka olisi ollut liian pitkä, niin en koskaan ryhtynyt edes hakemaan. Kun työtilanne muuttui koronan seurauksena ja olimme perheeni kanssa muuttaneet takaisin Helsinkiin, tuli paikka hakuun kuin onnenpotkuna.”
Hyviksi puoliksi työssään Halla nostaa juuri ne asiat, joiden kehitys tyssäsi aiemmassa työpaikassa. Täydet työajat, parempi palkkaus, sisäiset koulutukset sekä ylipäätänsä kouluttautumisen mahdollisuudet.
”Kouluttautumista on säännöllisesti, jonka lisäksi on mahdollista hakea pidempiin talon sisäisiin koulutuksiin, kuten neuropsykiatrinen valmentaja -koulutukseen. Itse sain hyvää lisätukea työhön esimerkiksi psyykkisen tuen asiantuntijakoulutuksella, ja seuraavana askeleena tärkeitä työkaluja tarjoaisi juuri nepsy-valmentajaksi kouluttautuminen.”
Halla toteaa, että työyhteisössä vallitseva tunnelma on ehdottomasti tärkeä syy siihen, miksi Valterissa on hyvä työskennellä: työntekijöiden ja oppilaiden ilmapiiri heijastaa toisiaan.
”Koulullamme on todella vähän esimerkiksi kiusaamista. Ehkä erilaisuuden hyväksyminen oppilaiden välillä on helpompaa, koska he käsittelevät samalla omaa erilaisuuttaan tai vamman kanssa elämistä.”
Hallan mukaan arki merkityksellisen ja arvokkaan työn äärellä kannattaa.
”Työyhteisössämme iloinen ja rento ilmapiiri välittyy työntekoon sekä ihmisiin. Haastavat hetket puretaan aina jälkeenpäin, ja apua sekä tukea saa aina pyydettäessä. Joukkoon mahtuu paljon erilaisia tilanteita, oppilaita ja työntekijöitä positiivisen energian kannatellessa eteenpäin.”
Tahtoisitko sinäkin työskennellä Helen tapaan Valterissa? Työyhteisömme on täynnä tietämystä ja kokemusta tukea tarvitsevien lasten kanssa toimimisesta sekä loistava näköalapaikka monialaiseen työskentelytapaan. Meillä ammatillinen osaaminen kasvaa päivittäin, yhteistyössä tietenkin.