Kaikki meistä haluavat tulla nähdyiksi

Kohtaaminen on kahden ihmisen välinen hetki, jolloin toisen olemassaoloon reagoidaan eikä häntä ohiteta. Näitä vuorovaikutuksellisia hetkiä on mielenkiintoista seurata koulumme käytävillä, ruokalassa ja luokissa.

Osa kohtaamisista on henkilökunnan välisiä, osa aikuisen ja lapsen välisiä ja osa kahden oppilaan välisiä. Toisen henkilön huomaaminen ilmaistaan usein katseella, ilmeellä, nyökkäämällä, tervehdyksellä, ehkä muutaman sanan vaihtamisella. Moni tervehtii myös kommunikointikansionsa kuvalla, joku kommunikointisovelluksensa avulla. Joskus kohtaamiset venyvät ja juttu luistaa.

Taidot kommunikoida vaihtelevat

Kohtaaminen on aina kahden henkilön välinen tapahtuma, johon molemmat vaikuttavat omien taitojensa ja kykyjensä mukaan. Me kaikki olemme erilaisia siinä, miten eläydymme ja kiinnostumme toisten kohtaamisesta. Oppilaillamme on tämän lisäksi haasteita puhumisessa, kommunikoinnissa, liikkumisessa ja näkemisessä.

Siihen on monia syitä, miksi aikuisen ja oppilaan välinen vuorovaikutus voi olla hankalaa. Oppilas ei välttämättä osaa vastata aikuisen aloitteeseen. Oppilas saattaa tarvita aikaa ja suostuttelua kontaktin luomiseen. Ehkä äänellä tervehtimisen aloittaminen on tahdonalaisesti vaikeaa tai lapsi ei tule vieraampien ihmisten kanssa ymmärretyksi eleillänsä. Voi myös olla, että vastaaminen on vaan niin väsyttävää, että lapsi ei aina sitä jaksa tehdä. Tai ehkä kommunikointiin tarvittavat keinot eivät ole lapsen saatavilla.

AAC-keinoja käyttävät tarvitsevat usein tukea

Ihannemaailmassa puhetta tukevia ja korvaavia –keinoja (AAC) käyttävällä henkilöllä olisi itsenäisesti hallittava kommunikoinnin apuväline mukana arjen jokaisessa hetkessä. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan monet oppilaistamme tarvitsevat aikuisen apua välineensä siirtämisessä, päälle laittamisessa, kalibroinnissa tai merkin löytämisessä.

Oppilaillamme on loistava tilanne, koska he saavat käyttöönsä aikaisempaa joustavampia ja paremmin aloitteellista ja itsenäistä kommunikointia mahdollistavia keinoja. Apuvälineiden äänenlaatu ja muut ominaisuudet ovat parantuneet selvästi viime vuosina. Riskinä kuitenkin on, että aikuinen suuntaa ensiksi huomion apuvälineeseen lapsen sijaan.

Kurkista nurkan taakse

Me osaavammat osapuolet kannamme normaalia suuremman taakan kohtaamisten onnistumisesta. Häpeäkseni olen huomannut itse suosivani käytävämoikkailuissa oppilaita, jotka ovat vuorovaikutustataidoiltaan taitavia, innostuvia ja sinnikkäitä ja liian usein katson kommunikoinnin apuvälinettä ennen oppilasta.

Tämän vuoksi on virkistävää aloittaa vuosi ajattelemalla omaa roolia kommunikointikumppanina. Ehkä kurkistus nurkan takaa auttaisi sitä yhtä oppilasta yhteisen hetken rakentamiselle ja toisi hymyn oppilaan kasvoille.

Varmaa nimittäin on, että kaikki meistä haluavat tulla nähdyiksi, ja että jokainen meistä on kohtaamisen arvoinen. Kenet sinä voit huomata tänään?

Tule mukaan Sillalla – På Bron tapahtumaan 8. – 9.2. Helsingin Hanasaareen. Valterin puheterapeutit esittelevät tapahtumassa uutuuksiamme: kommunikointisovelluksia sekä irtokuvakansiota, jotka tukevat aloitteellista ja itsenäistä kommunikointia. Niiden lisäksi mukana monipuoliset kommunikointikansiot.

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *