Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vastaava ohjaaja Jaakko Juvosen ja Leppäkertun koulun rehtori Ari-Pekka Isoniemen mielestä yhteistyö hankkeen parissa on sujunut mallikkaasti.
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri ja Leppäkertun koulu osallistuvat Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön (Itla) rahoittamaan kaksivuotiseen hankkeeseen, jossa Valteri mallintaa monialaisuutta yhteistyössä lähikoulun kanssa.
Kello on 6.45, kun Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa vastaavana ohjaajana työskentelevä Jaakko Juvonen lähtee Jyväskylästä matkaan kohti Leppävirralla sijaitsevaa Leppäkertun koulua.
Visiitin syynä on Valterin ja Leppäkertun koulun osallistuminen kaksivuotiseen hankkeeseen, jonka parissa monialaisuutta mallinnetaan kasvatus-, sosiaali- ja kuntoutus- sekä terveydenhuoltoalan yhteistyön sujuvoittamiseksi.
”Mallinnan omaa ohjaajan työnkuvaani ohjenuoraksi muille. Kaiken keskiössä tässä työssä on vuorovaikutus ja oppilastuntemus, tiivistettynä sen saat minkä annat”, Juvonen sanoo.
Leppäkertun koulun väki on tehnyt visiitin Valteri-kouluun, ja vastaavasti valterilaiset käyvät hankkeen tiimoilta säännöllisesti Leppävirralla. Ajatuksia vaihdetaan vuolaasti, ja varastaakin saa, jos tahtoo omaan arkeensa avuksi jotain toisaalla toimivaksi todettua.
”Leppäkertun koululla jo sisään astuessa välittyy erityisen hyvä henki. Hymyjä näkee päivän mittaan niin paljon, ettei laskuissa pysy perässä”, Juvonen kommentoi.
Hyvä yhteishenki on valjastettu koko koulun kattavaksi missioksi muun muassa ProKoulu-toimintamallin avulla.
”Mitä aikuiset edellä, sitä lapset perässä”, toteaa koulun rehtori Ari-Pekka Isoniemi tyytyväisenä.
Mielikuvituksellinen motoriikkatreeni onnistuu pienelläkin panostuksella
Aamun ensimmäiset tunnit Leppävirralla vietetään motoriikkaryhmän parissa, joka on toteutettu yhteistyössä koulun ja terveyskeskuksen kanssa. Kevään aikana kymmenen kertaa kokoontuneessa ryhmässä tehdään motorisia harjoituksia ja mukana on oppilaita eri luokilta.
Lapset pääsevät puuhastelemaan fysioterapeutin suunnittelemilla radoilla, joiden teemat on keksitty niin avaruudesta kuin aavikolta. Muun muassa Juvosen keikauttamista selälleen tämän ollessa nelinkontin lattialla eli ”kamelin kaatoa” kokeillessaan lapsi saa mielekästä ja sopivan haastavaa tekemistä, ja samalla monialaiset ammattilaiset havainnoivat toimintaa.
(Uutinen jatkuu kuvan jälkeen.)
Motoriikkaryhmässä vain mielikuvitus on rajana, kun aikuisten pitelemä leikkivarjo onkin ”aavikkomyrsky”.
”Tavallinen köysikin muuntuu tarvittaessa kalkkarokäärmeeksi, eikä tekemiseen tarvita välttämättä kalliita välineitä”, Juvonen mainitsee.
Temppuradan teema voi viikoittain vaihtua, mutta tekemisessä on syytä olla pysyvä struktuuri kehyksenä kokeiluille.
”Kun alku, keskikohta ja loppu toistuvat samanlaisina, lapset ovat tietoisia tunnin kulusta. Silloin jännitys ja epätietoisuus kanavoituvat pois, mutta mielenkiinto säilyy”, Juvonen vinkkaa.
Liikunnallisen aktiviteetin lopuksi Juvonen käy läpi tuntien aikana tapahtunutta. Myös lapsilta kysytään välitön palaute aamupäivän kulusta.
”Arjesta syntyy oivalluksia annettavaksi avuksi myös muille. Olen hankkeen parissa esimerkiksi tarkastellut ohjaajien kanssa keskustellen, kuinka he näkevät työnsä, mikä tuottaa iloa ja mihin kaivataan tukea.”
Parasta antia työssä ovat ohjaajien mukaan lapset sekä työn monipuolisuus. Juvosen oma mielikin kirkastuu kohtaamisissa lasten kanssa.
”Monesti tilanne aukeaa uudella tavalla käytännön kokemusten kautta. Meidän kaikkien pyrkimyksenä on tehdä mielekästä työtä sekä pohtia keinoja, kuinka voi tehdä parhaansa ja antaa lapsille aina vähän enemmän.”
Jaakon sekä muut Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin monialaiset ammattilaiset voit tilata juuri sinun arkeesi avuksi ohjauskäynnille. Tutustu palveluihimme, joita tarjoamme valtakunnallisesti kunnille ja lähikouluille.