Oppimisen tuen lakiuudistus vaatii toimintakulttuurin muutosta

Perusopetuslain (PoL 21.8.1998/628) oppimisen tuki uudistuu ja se astuu voimaan 1.8.2025. Uudistuksen tärkeimpänä tavoitteena on vahvistaa lapsen oikeutta saada tarvitsemaansa oppimisen ja koulunkäynnin tukea yhdenvertaisesti kunnasta tai koulusta riippumatta. Lakiuudistuksen käytäntöön saattaminen aiheuttaa kunta-, koulu- ja luokkatasolla hallinnollisia toimia, toimintakulttuurin muutosta ja pedagogista keskustelua.

Valterin ammattilaiset konsultoivat ja kouluttavat kuntia lakiuudistuksen käytänteistä ja käytäntöön saattamisessa. Tuen asiantuntijat tuovat yhteiseen keskusteluun laajan osaamisensa tuen suunnittelusta, toteuttamisesta ja vaikuttavuuden arvioinnista sekä ryhmä- että oppilaskohtaisesti.

Kokosimme kolme vinkkiä oppimisen tuen uudistukseen liittyen:

  1. Nyt on oikea aika laatia selkeät aikataulut ja sopivan kokoiset tavoitteet.
    Tuen uudistus ja ajattelutavan muutos ei tule valmiiksi keväällä. Opetuksen järjestäjän valitsemilla keskeisimmillä tavoitteilla eli keihäänkärjillä päästään hyvään alkuun. Hyvä lukuvuosisuunnitelman pohja ja oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden suunnittelu auttaa palastelemaan kevään tavoitteita ja työmäärää.
  2. Huomioi osallisuus, yhteistyö ja verkostojen voima.
    Toimintakulttuurin ja tuen uusi ajattelutapa vaatii keskustelua ja osallisuutta. On hyvä varata aikaa oppilaiden, huoltajien ja henkilöstön kanssa käytävään keskusteluun. Kuntaverkostoissa ratkaisut ja hyvät käytänteet rikastuvat entisestään.
  3. Yhteistä ymmärrystä tukee yhtenäiset käsitteet.
    Uudistuksen myötä tuen sanasto ja käsitteiden määrittely helpottaa yhteistä ymmärrystä, yhdenvertaisuutta ja tuen paikallista järjestämistä. Mitä vähemmän kunnissa poiketaan sääntelyssä käytettävistä termistä, sitä helpommin kaikki – myös huoltajat – ymmärtävät ammattilaisten kieltä.
    Poimi tästä listasta lakiuudistuksesta kootut uudet käsitteet, jotka korvaavat aikaisemmin käytössä olleet tuen termit.

– Me Valterissa olemme jo pitkään tehneet konsultatiivista työtä, jossa tulemme kuntaan ja arvioimme paikallisesti ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja muita tuen asioita, joita lakiuudistus edellyttää nyt kunnissa pohdittavan. Meillä on työvälineitä, jotka auttavat lain voimaantulossa ja joita voidaan ideoida paikallisten ammattilaisten kanssa yhdessä, kertovat Merja Koivisto ja Mari Luosa.

 

Koivisto ja Luosa ovat Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa työskenteleviä ohjaavia opettajia, asiantuntijoita, jotka kollegoidensa tavoin ovat kuntien hyödynnettävissä oppimisen tuen lakiuudistuksen paikallisten päätöksien prosesseissa.

Mikäli kaipaat ulkopuolista näkökulmaa oppimisen tuen uudistuksen tai opetussuunnitelmaprosessin paikalliseen työstöön, olethan Valteriin yhteydessä yhteydenottolomakkeemme kautta.

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje