Oppimisen tuen lakiuudistuksen myötä päivittyy myös tuen käsitteistö. Vertasimme nykyistä ja uudistuksen myötä päivittyvää käsitteistöä. Kokosimme alle nykyisiä ja uusia käsitteitä ja termejä.
Nykyinen käsite | Uudistunut käsite |
---|---|
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki | Oppimisen ja koulunkäynnin tukimuodot ja tukitoimet Ryhmäkohtaiset tukimuodot |
Pedagoginen arvio, oppimissuunnitelma, pedagoginen selvitys ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS | Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi ja tuen toteuttamista koskeva suunnitelma |
Erityisen tuen päätös | Tukea koskeva päätös |
Erityiset opetusjärjestelyt | Perusopetuksen poikkeava järjestäminen |
Yksilöllistäminen, erityiset painoalueet | Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
Perusopetuksen järjestäminen oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella |
Pidennetty oppivelvollisuus | Varhennettu oppivelvollisuus
Päätös varhennettuun esiopetukseen |
Tehostettu ja erityinen tuki | Oppilaskohtaiset tukitoimet
Oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä henkilökohtaiset apuvälineet |
VSOP Opiskelu oman opinto- ohjelman mukaan |
Tavoitteiden muodostaminen kokonaisuuksittain |
Lähteet: Perusopetuslaki (PoL 21.8.1998/628) ja Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024)
Oppimisen tuen uudistuksen myötä konsultoinnin kysyntä on kasvanut Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin palveluissa. Valterin asiantuntijat auttavat tuen uudistuksen käytäntöön saattamisessa tuoden työkaluja, ideoita ja näkökulmaa hyödynnettäväksi paikallisissa prosesseissa ja päätöksissä. Kuntia on autettu mm. ryhmien muodostamisessa ja muissa paikallisissa kysymyksissä, sparrattu prosesseja, luotu etenemisen tiekarttoja ja suunnitelmia lähikoulujen prosesseihin. Yhteistyötä tehdään johtoa ja henkilöstöä kuullen sekä kodin ja koulun yhteistyö huomioiden.