Ohjauskäynnillä viitoitetaan opinpolkua ja tuetaan arjen tilanteita
Asiantuntijamme tekevät vuosittain noin 1000 ohjauskäyntiä kouluihin ja varhaiskasvatuksen yksiköihin ympäri Suomea. Jokaisella on oikeus oppia ja yltää omaan parhaaseensa, ja me Valterissa teemme valtakunnallista työtä sen eteen, että kaikenlaiset oppijat otetaan huomioon.
Ehkäpä erityispiirteitä ei ole huomioitu vielä parhaalla mahdollisella tavalla oppijan omassa lähiympäristössä. Toisilla koulupolku on voinut olla katkonainen tai kuoppainen, ja lukuisat tukitoimet on jo kokeiltu. Ohjauskäyntimme ovat tuoneet monenlaisiin tilanteisiin konkreettisia keinoja, arjen apua ja ennen kaikkea edistäneet hyvinvointia.
Asiakkaamme arvostavat erityisesti tutkimusperustaista, mutta käytännönläheistä työtapaamme, monialaista osaamispalettiamme ja ratkaisukeskeistä lähestymistämme.
Tuen tarve suurempaa kuin koskaan
Oppimisen tuen tarve on tällä hetkellä suurempaa kuin koskaan aikaisemmin, ja esimerkiksi lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on lisääntynyt kouluissa. Moni koulun ja varhaiskasvatuksen ammattilaisesta kokee, että tarve on edelleen kasvamassa.
Oppimisen tukea on oltava tarjolla tarpeita vastaavasti ja riittävät tukitoimet saatavilla jokaiselle niitä tarvitsevalle. Yhdessä voimme tehdä työtä etenkin ennakoivien tukitoimien vahvistamiseksi.
Yksi kasvavimmista tuen muodoista on ulkopuolisen ammattilaisen ohjaus- tai konsultaatiokäynti koulussa tai varhaiskasvatuksen yksikössä. Valteri toimii kuntien rinnalla kulkevana kumppanina, ja palvelumme täydentävät kuntien omia resursseja.
Monen alan ammattilaisia saman katon alla
Valterista tehdään ohjauskäyntejä erilaisiin tarpeisiin. Kattavan tarvekartoituksen jälkeen ohjauskäynnillä asiantuntijamme sulautuu osaksi oppijan tai ryhmän arkea ja seuraa arjen tapahtumia koulussa tai varhaiskasvatusyksikössä. Näin päästään havainnoimaan lapsen tai nuoren tuen tarvetta hänen omassa oppimisympäristössään ja saadaan mahdollisimman monipuolinen kuva tuen tarpeesta ja sen laajuudesta.
Ohjauskäynnin päätteeksi havainnoista keskustellaan yhdessä lapsen tai nuoren lähiaikuisten kanssa. Mukana ovat esimerkiksi hänen oma opettajansa, vanhemmat sekä koulun opiskeluhuollon henkilöstöä. Toisinaan tilanne vaatii lisää ohjauskäyntejä ja konsultaatiota, tai apu saattaa löytyä vaikkapa asiantuntijamme vinkkaaman koulutuksen kautta. Joskus jo yhdellä kerralla voidaan löytää ratkaisuja ja keinoja, joita ei ole vielä kokeiltu.
Käynneille voi tulla Valterin eri alojen ammattilaisia, ohjaavan opettajan lisäksi esimerkiksi psykologi tai kuntouttaja, räätälöidysti aina kunkin tilanteen mukaan. Moniammatillinen osaaminen löytyy meiltä saman katon alta. Ohjauskäynnin tai useampien käyntien myötä jokaiselle oppijalle suunnitellaan oma yksilöllinen etenemistapa ja -tahti, jolla hänen tilannettaan pyritään parantamaan.
Saatavilla kaikkialla Suomessa
Asiantuntijamme toimivat valtakunnallisesti eri puolilla Suomea, ja yli 70 % kunnista käyttää palveluitamme. Saat meihin helposti yhteyden pirauttamalla tai laittamalla viestiä yhteydenottolomakkeemme kautta. Ottamalla yhteyttä voit aluksi keskustella kanssamme, minkälainen tieto tai palvelu voisi olla sopivin juuri sinun tilanteeseesi.
Ohjauskäynnin jälkeen tarpeen voi olla Valterin tarjoama tukijakso, jonka kesto määritellään oppijan tarpeet huomioiden. Jaksot toteutetaan ryhmä- tai yksilöjaksoina Valterin toimipisteillä tai omassa lähiympäristössä, aina monialaisen työryhmän toimesta.
Lue lisää ohjauskäynnistä ja tuen muodoista
Yhteystiedot
Eivor Larpes
0295 33 2221
eivor.larpes@valteri.fiVaasan toimisto
beställningsfortbildningar på svenska