Tukistartti - kielellisiä valmiuksia ja taitoja kehittävä jakso
- toteutetaan lapsen omassa lähiympäristössä
- lapsen yksilöllisiin tarpeisiin perustuva
- autetaan toimijoita löytämään oppimista tukevia käytänteitä
- kielellisistä oppimisvaikeuksista johtuvien pulmien ennaltaehkäisy
- tuetaan luku- ja kirjoitustaidon saavuttamista, joka mahdollistaa arjen sujuvuuden, osallistumisen, oppimisen ja kiinnittymisen omaan ympäristöön
Nivelvaiheen tukijakso:
- oppilaan koulunkäynnin tukeminen nivelvaiheissa (esiopetuksesta alkuopetukseen, toiselta kolmannelle luokalle tai kuudennelta seitsemännelle luokalle siirtyminen)
- oppilaan oppimisedellytysten, opiskelutekniikoiden sekä kuntoutus- ja apuvälinetarpeen arviointi pedagogiikan ja kuntoutuksen näkökulmasta
- taitojen harjoitteleminen
- joidenkin tukijaksojen yhteydessä mahdollisesti informatiivinen koulutus nivelvaiheista vanhemmille
- tuki kolmiportaisen tuen toteuttamisen suunnitteluun oppilaan lähikoulussa
Arvioiva tukijakso:
- oppilaan oppimisedellytysten, opiskelutekniikoiden sekä kuntoutus- ja apuvälinetarpeen arviointi pedagogiikan ja kuntoutuksen näkökulmasta
- koulupaikka-arviojakso (myös koulupaikkaa Valteri-koulusta hakevat oppilaat)
- oppimiseen ja kuntoutumiseen liittyvien taitojen harjoitteleminen
- tuki kolmiportaisen tuen toteuttamisen suunnitteluun oppilaan lähikoulussa
Paikallinen tukijakso:
- toteutetaan osittain tai kokonaan oppilaan omassa koulussa
- kokeillaan ja kehitetään oppilaalle sopivaa oppimisympäristöä, välineitä ja menetelmiä aidossa toimintaympäristössä
- palvelusisältöjä voidaan jakaa myös pidemmälle ajanjaksolle, jolloin tukea saadaan hiukan kevyempänä, mutta kauemman aikaa
- oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuva
Paikallinen ryhmätukijakso:
- kartoitetaan kokonaisvaltaisesti lasten ja nuorten oppimisen, kasvun ja kehityksen sekä hyvinvoinnin ja kuntoutumisen kokonaisuutta
- autetaan toimijoita löytämään toimivia oppimista tukevia käytänteitä yhdessä Valterin monialaisen tiimin kanssa
- voi koostua opetuksesta, ohjauksellisesta tuesta, oppimista tukevasta kuntoutuksesta, lähityöntekijöiden perehdytyksestä, pedagogista arvioinnista ja konsultoinnista
- toteutetaan oppilaan omassa koulussa, päiväkodissa pienryhmämuotoisena tai räätälöidään osaksi oman opetusryhmän toimintaa.
- kunkin lapsen tai nuoren jaksosta tehdään yksilöllinen loppuyhteenveto
Jatko-opintojen tukijakso:
- nuoren tukeminen opintojen jatkamiseen ja selviytymään mahdollisimman hyvin jatko-opinnoissa; tukijakso on tarkoitettu perusopetuksen päättövaiheessa oleville nuorille
- nuoren tukeminen oppilaanohjauksellisesta näkökulmasta
- oppilaan oppimisedellytysten, opiskelutekniikoiden sekä kuntoutus- ja apuvälinetarpeen arviointi
- taitojen harjoitteleminen
- moniammatillisiin arviointeihin perustuvan yksilöllisen palautteen saaminen sekä jatko-opintojen suunnittelu
- joidenkin tukijaksojen yhteydessä mahdollisesti informatiivinen koulutus nivelvaiheesta vanhemmille