Ohjauskäynnin kautta tukijaksolle
Tukijaksolla kartoitamme kokonaisvaltaisesti oppilaan oppimisen, kasvun ja kehityksen sekä hyvinvoinnin ja kuntoutumisen kokonaisuutta. Valterin ammattilaiset tarjoavat lapsille ja nuorille yli 3000 tukijaksopäivää vuodessa heidän omassa oppimisympäristössään tai Valteri-koulussa.
Tukijaksoa edeltää Valterin asiantuntijoiden ohjauskäynti, joka tehdään lapsen tai nuoren lähikouluun tai varhaiskasvatusyksikköön. Koko prosessi lähtee käyntiin siitä, että koulu, varhaiskasvatusyksikkö tai huoltaja ottaa yhteyttä Valteriin yhteydenottolomakkeen avulla. Huoltajien, opetushenkilökunnan ja esimerkiksi opiskeluhuollon kanssa käytyjen havaintojen ja keskustelujen kautta voidaan todeta tukijakso sopivaksi keinoksi auttamaan lasta tai nuorta oppimisen polulla. Ennen tukijakson aloitusta pidetään myös aloituspalaveri, jossa sovitaan yksityiskohtaisesti ja yksilöllisesti tavoitteista ja toteutustavoista.
Tukijaksot räätälöitynä jokaiselle tarpeen mukaan
Tukijakso sopii lapselle tai nuorelle, jonka koulunkäynnin, kasvun ja kehityksen tueksi tarvitaan yksilöllinen, tavoitteellinen kokonaisuus erilaisia palveluita kuten opetusta, ohjauksellista tukea, oppimista tukevaa kuntoutusta, oppilaan oman lähikoulun henkilöstön perehdytystä, neuropsykiatrista valmennusta, pedagogista arviointia ja konsultointia.
Tukijaksoja järjestetään yksittäiselle lapselle tai nuorelle, tai kokonaiselle ryhmälle. Tukijakson pituus on 1–6 viikkoa, ja niitä järjestetään varhaiskasvatuksesta aina perusopetuksen päättövaiheeseen asti. Tukijakson sisällöt, toteutusmuoto ja pituus suunnitellaan aina erikseen tapauskohtaisesti. Tukijakso voidaan toteuttaa Valteri-koulussa, omassa lähikoulussa tai varhaiskasvatusyksikössä sekä tarvittaessa etäyhteyksin. Monesti tukijaksot koostuvat myös eri toteutustapojen yhdistelmistä.
Kasvun ja oppimisen tukea voidaan usein tarvita erilaisissa opinpolun nivelvaiheissa. Tukijaksoja voidaankin järjestää esimerkiksi esiopetuksesta alkuopetukseen tai alakoulusta yläasteelle siirryttäessä. Valteri tarjoaa myös jatko-opintojen tukijaksoja, kun perusopetuksen päättövaiheessa oleva nuori tarvitsee tukea opintojen jatkamiseen.
Lapsen tai nuoren oppimisedellytyksiä, opiskelutekniikoita sekä kuntoutus- ja apuvälinetarpeita voidaan tarkastella pedagogiikan ja kuntoutuksen näkökulmasta arvioivilla tukijaksoilla. Tällöin voidaan arvioida myös sitä, mikä sopisi parhaiten koulupaikaksi lapselle tai nuorelle.
Tukijakson opit osaksi lapsen tai nuoren arkea
Valterista kullekin tukijaksolle osallistuva asiantuntijatiimi kootaan aina moniammatillisesti tukijakson tavoitteen mukaan. Suunnitteluvaiheessa mietitään, tarvitaanko paikalle ohjaavan opettajan, ohjaajan tai vaikka kuntouttajan osaamista ja apua.
Tukijakson aikana ollaan jatkuvassa vuoropuhelussa myös huoltajien ja kunnan toimijoiden kanssa. Tukijaksolla täydennetäänkin kunnan tarjoamia palveluita ja pyritään kokeilemaan uusia keinoja niiden lisäksi, joita jo aikaisemmin on lapsen tai nuoren oppimisympäristössä kokeiltu.
Tukijakson aikana tehdyt havainnot auttavat suunnittelemaan oppilaan koulunkäynnin tai varhaiskasvatuksen arjen käytänteitä ja tukimuotoja eteenpäin. Esimerkiksi Valterin ohjaavan opettajan säännölliset ohjauskäynnit lähikoululle toimivat tehokkaasti hyviksi havaittujen uusien käytänteiden tukena. Jakson aikana lapselle tai nuorelle hyviksi havaitut tukitoimet ja toimintamallit siirretään osaksi omaa oppimisympäristöä ja arkea monialaisen yhteistyön avulla.
Tukijaksoja saatavilla kaikkialla Suomessa
Asiantuntijamme toimivat valtakunnallisesti eri puolilla Suomea, ja yli 70 % kunnista käyttää palveluitamme. Jos uskot, että lapsi tai nuori voisi hyötyä tuesta omalla kasvun polullaan, ota meihin yhteyttä soittamalla tai yhteydenottolomakkeen kautta, jolloin pääset keskustelemaan Valterin asiantuntijoiden kanssa. Yhdessä monialaisen ammattilaisjoukon kanssa lähdemme etsimään parasta ratkaisua juuri sinun tilanteeseesi.