Tukistartti - kielellisiä valmiuksia ja taitoja kehittävä jakso

  • toteutetaan lapsen omassa lähiympäristössä
  • lapsen yksilöllisiin tarpeisiin perustuva
  • autetaan toimijoita löytämään oppimista tukevia käytänteitä
  • kielellisistä oppimisvaikeuksista johtuvien pulmien ennaltaehkäisy
  • tuetaan luku- ja kirjoitustaidon saavuttamista, joka mahdollistaa arjen sujuvuuden, osallistumisen, oppimisen ja kiinnittymisen omaan ympäristöön

Nivelvaiheen tukijakso:

  • oppilaan koulunkäynnin tukeminen nivelvaiheissa (esiopetuksesta alkuopetukseen, toiselta kolmannelle luokalle tai kuudennelta seitsemännelle luokalle siirtyminen)
  • oppilaan oppimisedellytysten, opiskelutekniikoiden sekä kuntoutus- ja apuvälinetarpeen arviointi pedagogiikan ja kuntoutuksen näkökulmasta
  • taitojen harjoitteleminen
  • joidenkin tukijaksojen yhteydessä mahdollisesti informatiivinen koulutus nivelvaiheista vanhemmille
  • tuki kolmiportaisen tuen toteuttamisen suunnitteluun oppilaan lähikoulussa

Arvioiva tukijakso:

  • oppilaan oppimisedellytysten, opiskelutekniikoiden sekä kuntoutus- ja apuvälinetarpeen arviointi pedagogiikan ja kuntoutuksen näkökulmasta
  • koulupaikka-arviojakso (myös koulupaikkaa Valteri-koulusta hakevat oppilaat)
  • oppimiseen ja kuntoutumiseen liittyvien taitojen harjoitteleminen
  • tuki kolmiportaisen tuen toteuttamisen suunnitteluun oppilaan lähikoulussa

Paikallinen tukijakso:

  • toteutetaan osittain tai kokonaan oppilaan omassa koulussa
  • kokeillaan ja kehitetään oppilaalle sopivaa oppimisympäristöä, välineitä ja menetelmiä aidossa toimintaympäristössä
  • palvelusisältöjä voidaan jakaa myös pidemmälle ajanjaksolle, jolloin tukea saadaan hiukan kevyempänä, mutta kauemman aikaa
  • oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuva

Paikallinen ryhmätukijakso:

  • kartoitetaan kokonaisvaltaisesti lasten ja nuorten oppimisen, kasvun ja kehityksen sekä hyvin­voinnin ja kuntoutumisen kokonaisuutta
  • autetaan toimijoita löytämään toimivia oppimista tuke­via käytänteitä yhdessä Valterin monialaisen tiimin kanssa
  • voi koostua opetuksesta, ohjauksellisesta tuesta, oppimista tukevasta kuntoutuksesta, lähityöntekijöiden perehdytyksestä, pedagogista arvioinnista ja konsultoin­nista
  • toteutetaan oppilaan omassa koulussa, päiväkodissa pienryhmämuotoisena tai räätälöidään osaksi oman opetusryhmän toimintaa.
  • kunkin lapsen tai nuoren jaksosta tehdään yksilöllinen loppuyhteenveto

Jatko-opintojen tukijakso:

  • nuoren tukeminen opintojen jatkamiseen ja selviytymään mahdollisimman hyvin jatko-opinnoissa; tukijakso on tarkoitettu perusopetuksen päättövaiheessa oleville nuorille
  • nuoren tukeminen oppilaanohjauksellisesta näkökulmasta
  • oppilaan oppimisedellytysten, opiskelutekniikoiden sekä kuntoutus- ja apuvälinetarpeen arviointi
  • taitojen harjoitteleminen
  • moniammatillisiin arviointeihin perustuvan yksilöllisen palautteen saaminen sekä jatko-opintojen suunnittelu
  • joidenkin tukijaksojen yhteydessä mahdollisesti informatiivinen koulutus nivelvaiheesta vanhemmille

Yhteystiedot

Pauliina Auranaho

0295 29 4390

pauliina.auranaho@valteri.fi

Oulu, Kuopio

Teija Kettu

0295 33 2729

teija.kettu@valteri.fi

Jyväskylä

Katri Rinne

0295 33 2064

katri.rinne@valteri.fi

Kuopio

Minna Sillanpää

0295 33 5322

minna.sillanpaa@valteri.fi

Helsinki, Mikkeli

Petra Willamo

029 5332 212

petra.willamo@valteri.fi

ruotsinkieliset palvelut