Den nationellt uppmärksammade oron kring utmaningar i barns och ungas skolvardag har redan länge diskuterats även inom Valteri. Till exempel har ökningen av problematisk skolfrånvaro blivit en allt vanligare orsak till att ta kontakt med Valteris personal. Att barn inte går till skolan har i allt högre grad blivit en utmaning i vårt samhälle, vilket Helsingin Sanomat rapporterade om i oktober. Även andra sätt att reagera med beteende har ökat i skolorna, och behovet av stöd inom elevhälsan är stort. Behovet av att utveckla undervisningsarrangemang och hela lärmiljön är mer aktuellt än någonsin (Yle 10.8.2023). Välfärdsområdenas administrativa gränser skapar dessutom ett nytt behov av samarbete och nätverksarbete.
Då man utreder ett barns eller en ungdoms välmående, avslöjas det ofta överlappande stödbehov inom NPF och den psykiska hälsan, på motsvarande sätt som för Kiona som Yle rapporterade om i oktober. Även aggressivt beteende och våld bland barn och unga har ökat och förekommer bland allt yngre barn (t.ex. Yle 25.3.2024, Yle 29.8.2024 ja Helsingin Sanomat 2.12.2024).
Kommunernas utmaningar i vardagen
I svaren på enkäten riktad till olika kommuner rapporterades flertalet olika utmaningar i skolornas vardag. De främsta gällde svårigheter att ordna stöd för enskilda elever och behovet av konsultation och modellinlärning kring stöd för elevgrupper, främst inom smågruppsundervisning. När det gäller enskilda elever lyftes psykiska symtom, neuropsykiatriska funktionsvariationer, utmaningar i språkutvecklingen, sensoriska och motoriska funktionsnedsättningar samt reagerande med beteende, som särskilda svårigheter i vardagen. Utöver detta fanns det en efterfrågan av Valteris fortbildning för personal och möjlighet till konsultation.
Representanter i Svenskfinland lyfte tydligt fram utmaningar kring den övergripande personalsituationen inom småbarnspedagogiken, såsom personalens kontinuitet, kompetens och tillräcklighet. Bristande kunnande bland personalen är ett orosmoment, och det att barn reagerar med beteende och språkliga svårigheter är områden där stödbehoven märks tydligast. Grupphandledning och konsultation för personalen lyftes som ett sätt att förebygga det här.
Inom grundskolan identifieras ett ökat aggressivt beteende och våldsamhet bland elever som ett fenomen där personalen känner sig maktlösa. Allt yngre elever reagerar med beteende, och skolan har inte lyckats möta deras behov. Bland äldre elever syns problematisk skolfrånvaro allt tydligare, och man upplever att antalet barn inom autismspektrumet har ökat, och att stödbehov kopplade till NPF och psykisk hälsa har blivit allt vanligare. Man efterlyser stöd i hur man kan jobba med den här målgruppen, och även stöd i hur föra samtal med vårdnadshavarna.
Valteris specialkunnande som stöd i kommunerna
En betydande del av de tjänster som Valteri riktat till kommunerna, närskolorna och småbarnspedagogiken har under de senaste två åren fokuserat just på dessa utmaningar och deras överlappning. Särskilt inom småbarnspedagogiken har den mest anlitade tjänsten, vad gäller stöd för lärande och tillväxt, under de senaste åren varit grupphandledningsbesök och -stödperioder, där tjänsterna riktat sig till hela teamet och barngruppen.
– De utmaningar som barn och unga står inför och som lyfts fram samhällsdebatten har varit synliga i Valteris arbete redan i flera år. Utöver dessa möter kommunernas lärare inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen allt mer varierande utmaningar i sin vardag, vilket Valteri kan svara på med sin specialkompetens och sina tjänster, kommenterar rektor Petra Willamo som ansvarar för de svenskspråkiga handledningstjänsterna vid Valteri.
Valteri har erbjudit skräddarsydda utbildnings- och konsultationstjänster i dessa frågor för att möta kundernas behov runt hela Finland.
Känner du igen liknande utmaningar i din egen arbetsvardag?
Kunde Valteris sakkunniga hjälpa er arbets- eller skolgemenskap i frågor som rör stöd för lärande och skolgång eller inom småbarnspedagogiken? Kontakta oss via vårt kontaktformulär så diskuterar vi vilken lösning som passar just er.
Bakgrundsinformation om Valteris kommunenkäten
I Valteris kommunenkät deltog sammanlagt 43 kommuner runt om i Finland. De svarande representerade småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen, både på svenska och finska. Bland dem som svarade fanns bildningschefer, koordinatorer för stöd för lärande och skolgång och sakkunniga som arbetar med barn och unga.