Reformen av lagen om grundläggande utbildning leder till förnyade begrepp för stöd för lärande. Vi jämförde den nuvarande terminologin med de nya begreppen. Nedan hittar du samlat nuvarande och förnyade begrepp.
Nuvarande begrepp | Begrepp i den nya lagen |
---|---|
Allmänt, intensifierat och särskilt stöd | Stödformer och stödåtgärder för lärande och skolgång
Gruppspecifika stödåtägrder |
Pedagogisk bedömning, plan för lärande pedagogisk utredning och indiviudell plan (IP) | Bedömning av behovet av elevspecifikt stöd och plan för genomförande av stöd |
Beslut on särskilt stöd | Beslut om stöd |
Särskilda undervisningsarrangemang | Avvikande ordnande av undervisning |
Idividualisering, särskilt prioriterade områden | Avvikelse från grundskolans läroplan eller mål
Ordnande av grundläggande utbildning för en elev med en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan |
Förlängd läroplikt | Tidigarelagd läroplikt
Beslut om tidigarelagd föreskoleundervisning |
Intensifierat och särskilt stöd | Elevspecifika stödformer,
Elevspecifika tolknings- och biträdestjänster samt personliga hjälpmedel |
Studier enligt eget studieprogram | Framskridande i studierna enligt målhelheter |
Källor: Lag om grundläggande utbildning (PoL 21.8.1998/628) och Lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning (1090/2024)
Efterfrågan av konsultativa tjänster på Valteri center för lärande och kompetens har ökat i och med lagreformen. Valteris sakkunniga hjälper med implementeringen av reformen genom att bidra med verktyg, idéer och synvinklar som kan utnyttjas i de lokala processerna och besluten. Kommunerna har fått hjälp bland annat med att bilda grupper, sparrats kring processer, med processbeskrivningar och planering av processerna i närskolorna. Samarbetet förverkligas genom dialog med både ledning och personal, samt genom att beakta samarbetet mellan hem och skola.