Haimme eilen ämpärillä lunta ulkoa. Oli jännittävää siirtyä alas pyörätuolista pehmeään lumeen. Lapioimme ämpärit täyteen. Tänään tutkimme lumen ominaisuuksia sekä mitä lumella voi tehdä.
Kello on 10 ja olen siirtymässä Petö-tikkailla kävellen motorisen oppimisen luokasta omaan kotiluokkaani. Minä en osaa vielä itsenäisesti kävellä, vaan tarvitsen hiukan aikuisen apua. Muutaman askeleen osaan ottaa aivan itsekin.
Huomaan, että Oiva tulee pitkää penkkiä pitkin tasapainoilleen. Outi kävelee ”kiveltä kivelle” ja harjoittelee pysähtymään. Pekka kierii pitkää mattoa pitkin. Hän osaa ojentaa itsensä niin suoraksi, että näyttää jääpuikolta.
Saan opettajalta lumeen liittyvän vihjeen. Mietin, mihin tuoleilla olevaan vihjeeseen se liittyy. Ratkaisen ongelman ja löydän paikkani erilaisilta istuimilta. Minulla on tänään pikkutuoli, josta jalkani ylettyvät hyvin lattiaan. Tuolin reunassa on tukevat kahvat. Pidän niistä kiinni ja voin katsella ympärilleni. Tänään vieruskavereinani ovatkin Pirkko ja Pekka.
Kun kaikki ovat siirtyneet paikoilleen, oppituokio voi alkaa. Tarkistamme yhdessä istuma-asentomme. Tärkeää on pitää jalat lattiassa ja selkä suorana. Minä osaan jo istua tuolilla ihan yksin, mutta Pekka tarvitsee vähän apua avustajalta pysyäkseen turvallisesti tuolillaan. Opettaja kertoo, mitä oppituokiolla tänään tehdään ja mikä on juuri MINUN tavoitteeni.
Opettaja tuo eteemme valtavan ”oikean” lumiukon, Lassen. Laulamme lumiukkolaulun ja leikimme käsillämme rytmin, laskujen ja lorujen tahdissa:
Taputan polviin-yhteen, kädet nyrkkiin-auki, peukalot kohti kattoa ja selän taakse piiloon.
Teen silkkipaperista kahdella kädelläni lumipallon, nostan käteni ylös kohti kattoa ja heitän sillä Lasse Lumiukkoa. Ensin vasemmalla kädelläni, sitten oikealla kädelläni. Kaatuuko Lasse vai pysyykö se pystyssä?
Nyt kun olemme virittäytyneet aiheeseen ja herätelleet kätemme, niin pääsemme vihdoinkin tutkimaan eilen keräämäämme lunta. Pidän vasemmalla kädelläni ämpäriä paikoillaan, kun tutkin oikealla, mitä siellä on. Molempien käsien käyttäminen esineiden ja asioiden tutkimiseen on tärkeää. Vasemmalla tai molemmilla käsillä yhtä aikaa toimiminen on minulle vielä vaikeaa, mutta opin kyllä.
Ryhdyn tutkimaan lunta. Miltä se tuntuu? Miltä se näyttää? Mitä sille tapahtuu lämpimässä? Miksi? Jokainen ryhmäläisistä kertoo omia huomioitaan.
Pekka on niin kuin minä, hänkään ei osaa puhua, vaan käyttää kuvakommunikaatiota. Hänellä ei vielä ole sitä tabletilla, niin kuin minulla. Pirkko osaa puhua ja hän puhuu koko ajan. Välillä opettajan pitää sanoa hänelle, että on toisenkin vuoro puhua. Opettaja johdattelee meitä aiheessa eteenpäin, antaa vihjeitä ja herättää keskustelua. Keksin itse vastauksen ja ehdotan sitä toisille.
Lopuksi pääsemme tekemään jäljellä olevasta lumesta omat veistokset. Opettaja jakaa kaikille lapiot. Minun lapiossa on hieman paksumpi varsi. Sellaisesta osaan pitää kiinni ihan itse. Tiedän että ensi vuonna varmaan ohuempivartinen lapiokin pysyy kädessäni.
Opettaja muistuttaa meitä kaikkia vielä hyvästä istuma-asennosta, minkä jälkeen ryhdymme töihin. Lumi sulaa jo nopeasti ja on oltava nopea. Kun veistokset ovat valmiit, esittelemme jokainen oman työmme toisille: pohdimme, vertailemme, kerromme kommenttimme omalla kommunikointitavallamme.
Kun olemme siivonneet ja laittaneet tavarat takaisin paikoilleen, opettaja kertoo, miten onnistuimme omissa tavoitteissamme tänään. Minä onnistuin hyvin lumen tutkimisessa; toimin molemmilla käsilläni. Opettaja toivoo, että ensi kerralla muistaisin paremmin pitää jalkani lattiassa, kun toimin käsilläni.
Valteri-koulussa opetussuunnitelmaan sisältyviä oppituokioita suunnitellessa, huomioimme kunkin oppilaan toimintakyvyn ja rakennamme ryhmän oppimisympäristön kohtaamaan jokaisen oppilaan yksilöllisiä tavoitteita sekä mahdollistamaan heitä toimimaan toimintakykynsä ylärajoilla ja kurkottamaan sen ylikin.
Moniammatillisen tiimin yhteinen toimintakulttuuri auttaa meitä aikuisia luomaan elämyksellisiä ja monipuolisia opetushetkiä. Oppituokiossa opitaan samanaikaisesti motorisia, sosiaalisia ja kognitiivisia taitoja. Näin pyrimme vaikuttamaan oppilaiden persoonallisuuden kehittymiseen.