Beskrivning
FÖSA – Fördjupande samtal
Bildmaterial att använda i skolan, hemmet, elevvården och andra situationer där man diskuterar med ungdomar
Vad är det? FÖSA innehåller ord- och bildkort som har med ungas vardag att göra samt ett underlag. Genom att placera ut korten på det tredelade underlaget kan den unga gestalta sitt liv och berätta om sina upplevelser, utmaningar och styrkor på ett för hen passande sätt.
Vad baserar det sig på? Teorin bakom FÖSA har sin grund i ”positive recognition” (fi: myönteinen tunnistaminen, sve: ungefär positivt igenkännande) och i att på ett positivt sätt bli sedd, hörd och få vara delaktig. Korten stöder den ungas sätt att uttrycka sig och samtalets ömsesidighet. Med korten skapas en trevlig stämning och en praktisk uppgift.
Vem kan använda det? FÖSA kan användas av till exempel lärare, handledare, psykologer, terapeuter, socialarbetare, kuratorer, hälsovårdare eller föräldrar. Användaren tillämpar materialet enligt behovet för samtalet och enligt referensramarna för sin egen profession. Samtalet förs i förtroende och så att ämnen som är viktiga för den unga behandlas på ett respektfullt sätt.
Vad lönar det sig att beakta? Det är viktigt att inleda med att berätta om idén med FÖSA, anledningen till träffen och att informera om integritetsskydd. Den unga kan hålla sig till att med korten behandla ämnen på ett mera allmänt plan, eller ur en mera personlig synvinkel. Korten går att tolka ur olika perspektiv, ordet kultur till exempel kan man uppfatta som syftande på kulturell bakgrund eller något som har med att utöva kultur att göra. Under träffarna är det bra att prata om utmaningar och glädjeämnen utgående från situationskontexten, istället för att prata om ”dina motgångar och glädjeämnen”. Under samtalet behandlas glädje och framgångar lika mycket som man försöker hitta lösningar på utmaningar i välmåendet och ställa konkreta målsättningar. Till slut dokumenteras viktiga saker genom att skriva ner/ fota dem. Ifall det under samtalet framkommer behov av stöd eller anledning till oro erbjuder den vuxna stöd eller styr den unga till lämplig instans var hen kan få hjälp.
Tekijät: Sari Haapakangas, Anu Uusikylä, Mirjami Pesonen ja Mari Jokitalo-Trebs
Kuvat: Nora Ijäs