Kouluttaja
näönkäytön asiantuntija (näkövammaistaitojen erityisammattitutkinto, näkövammaisten kuntoutusohjaaja, sosionomi, kehitysvammaisten ohjaaja)
Piia on työskennellyt pitkään näkövammaisten henkilöiden parissa, erityisesti heikkonäköisyys, erilaiset näkemisen liittyvät vaikeudet ja kuulonäkövammaisuus ovat tuttuja. Häneltä löytyy osaamista toiminnallisen näön arvioinnista, näkemiseen liittyvien tuen tarpeiden arvioinnista, näkemisen apuvälineiden ohjauksesta ja arvioinnista sekä liikkumistaidon ohjauksesta.
Lisäksi hän on toiminut näkemiseen ja näkövammaisuutteen liittyvissä asioissa kouluttajana ja alan opiskelijoiden ohjaajana. Piia työskentelee oppilaiden ja heidän verkostojensa kanssa sekä näkövamma-alan verkostossa.
Kouluttaja
Timolla on yli 14 vuoden työkokemus erilaisista teknologisista ratkaisuista ja apuvälineistä, joita tarvitaan erityisesti näkövammaisten kuntoutuksessa ja oppimisessa. Timo hallitsee sekä apuvälineteknologian että kuluttajateknologian hyödyntämisen ja osaa soveltaa näitä käytännössä, auttaen asiakkaitaan löytämään parhaat ratkaisut arjen haasteisiin.
Timon erityisosaaminen kuntoutuksen informaatioteknologiassa näkyy hänen kyvyssään yhdistää teknologinen osaaminen ihmisläheiseen lähestymistapaan. Hän tuntee syvällisesti erilaisten apuvälineiden toiminnallisuudet ja ominaisuudet, mikä mahdollistaa tehokkaan tuen asiakkaille niin käytännön taitojen kehittämisessä kuin teknologian soveltamisessa päivittäiseen elämään.
Kouluttaja
psykologi (PsL, Kasvatus- ja kehityspsykologian erikoispsykologi)
Elinalla on pitkä kokemus näkövammaisten lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä. Hänellä on erityisosaamista näkövammaisten lasten kehityksestä ja sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten toimintakyvyn arvioinnista. Elinalla on kokemusta psykologisten tutkimusmenetelmien mukauttamisesta niihin tilanteisiin, joissa tavanomiaset tutkimusmenetelmät eivät ole tarkoituksenmukaisia. Hän tekee psykologin tutkimuksia ja konsultoi erilaisissa oppimisvaikeuksissa sekä lasten kehitykseen ja kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä.
Kouluttaja
Helena on perehtynyt näkövammaisten teknisiin erityisapuvälineisiin ja niissä käytettäviin ohjelmistoihin. Sokeiden ja heikkonäköisen oppilaiden tietoteknisten laitteiden asennus, ylläpito, käytön tuki ja käytönohjaus kuuluvat myös Helenan työhön. Helena kouluttaa sidosryhmiin kuuluville henkilöille laitteiden ja ohjelmistojen käyttöä.
• Sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät tietotekniset apuvälineet
• Sidosryhmien apuvälineiden käytön koulutus ja tuki
Kouluttaja
Marja-Terttu on työskennellyt pitkään sekä heikkonäköisten että sokeiden henkilöiden parissa. Hänellä on kokemusta näönkäytön ohjauksesta ja toiminnallisen näön arvioinnista, apuvälinetarpeen arvioinnista sekä heikkonäköisten oppilaiden lähityöntekijöiden ja muiden sidosryhmien kouluttamisesta. Liikkumistaitoa Marja-Terttu voi ohjata sekä sokeille että heikkonäköisille oppilaille. Osaamista on myös arkielämäntaitojen ohjaamisessa sokeille ja heikkonäköisille.
Kouluttaja
kommunikaatio-ohjaaja (seksuaalineuvoja, puhevammaisten tulkki, kuntoutuksen ohjaaja, kuulo- ja autismiasiantuntija)
Anna-Liisa on työskennellyt erityisten lasten, nuorten ja aikuisten kanssa n. 15 vuotta. Anna-Liisa on perehtynyt erityisesti kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen sekä niiden tukemiseen. Puhetta korvaavat ja tukevat kommunikaatiomenetelmät ovat Anna-Liisan osaamisalaa. Anna-Liisalla on kokemusta erityisesti monitarpeisten lasten ja nuorten kanssa työskentelystä ohjaamisen, kommunikaation tukemisen sekä seksuaalineuvonnan ja -kasvatuksen näkökulmasta. Anna-Liisa työskentelee moniammatillisessa yhteistyössä sekä toteuttaa erilaisten oppilaiden kanssa yksilöohjausta sekä ryhmänohjausta.
Kouluttaja
ohjaava kuntouttaja, sairaanhoitaja AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Ilonalla on pitkä, 15 vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta ja lastenneurologisesta hoitotyöstä sekä verkostotyöstä, niin lasten kuin nuorten parissa. Valterissa hän on toiminut aikaisemmin sairaanhoitajan tehtävässä useamman vuoden. Ilonan osaamisalueeseen kuuluvat neuropsykiatristen asiakkaiden valmennukset/tukikeskustelut ja ohjaukset, verkostoyhteistyö, kouluttaminen, ohjauskäynnit, sekä konsultointi. Kouluttajana hän on läsnäoleva, käytännönläheinen ja innostava.
- psyykkisesti oireileva oppilas
- työntekijän hyvinvointitaidot
- neuropsykiatriset haasteet
- vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
- haastava käytös ja kouluturvallisuus