Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Olen koulutukseltani myös liikunnanopettaja, opinto-ohjaaja sekä seksuaalineuvoja. Monipuolisen koulutukseni ja aiempien työtehtävien kautta uskon omaavani monipuolisen näkemyksen työn arkeen. Nykyisin työskentelen ohjaavana opettajana Onervassa.

Toimin ryhmä- ja yksilötyönohjaajana. Työnohjaajana lähestymistapani on voimavaroja etsivä Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien ja työotteeni on ratkaisukeskeinen. Teetpä työtä yksin tai yhdessä työnohjaus antaa oivallisen mahdollisuuden työn tutkimiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Toistemme kohtaaminen – kuunteleminen, kysyminen ja keskusteleminen auttavat meitä tulkitsemaan työyhteisön viestejä. Työ ei ehkä ole elämäntyö, mutta osa elämää.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja

Sanna on toiminut pitkään työelämässä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa ja omaa kokemusta mm. psyykkisesti oirehtivien ja autismikirjon oppilaiden tukemisesta kouluelämässä. Sanna on perehtynyt myös tukea tarvitsevan oppilaan nivelvaiheeseen siirryttäessä toiselle asteelle. 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki

Heljällä on tarjota vahvaa osaamista siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun koulussa on tai kouluun tulee monitarpeisia, kuulo- tai kuulonäkövammaisia lapsia ja nuoria. Hän pystyy selkeästi avaamaan opetusjärjestelyjä ja menetelmiä, jotta oppilaan koulunkäynti sujuu mahdollisimman hyvin. 

  • viittomakieli ja tukiviittomat 
  • kuurosokeiden kommunikointi 
  • näkö- ja kuulohaasteet oppimisessa 
  • monitarpeiset oppilaat 
  • toiminta-alueittain opiskelu 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja

Pialla on pitkä käytännön työkokemus ohjaavana opettajana, erityisluokanopettajana, laaja-alaisena erityisopettajana sekä luokanopettajana.

Hänen erityisosaamisalueitaan ovat kielelliset vaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet. Työskentely eri-ikäisten oppilaiden kanssa esi- ja perusopetuksessa on kehittänyt hänen osaamistaan ja asiantuntemustaan asioissa, jotka liittyvät kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointiin, oppilaiden tukemiseen ja opettamiseen sekä opetusmateriaaleihin. Kiinnostuksen kohteena ovat myös monikieliset oppilaat.

  • kielelliset vaikeudet / kehityksellinen kielihäiriö
  • lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudet
  • kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointi
  • monikielisten oppilaiden tukeminen