Kuvaus
Oppaan avulla voidaan tunnistaa ja arvioida laadukkaan kaikille yhteisen perusopetuksen ominaisuuksia. Se tukee kaikkien lasten osallisuutta ja oppimista auttaen asettamaan kouluille kehittämistavoitteita. Lisäksi oppaassa käsitellään toimia, joiden avulla koulunkäyntiä ja oppimista voidaan tukea joustavasti ja kunnioittavasti sekä lisätä toimijoiden välistä yhteistyötä.
Oppaan reflektointityökalun toimenpiteet ohjaavat kohti selkeää, strukturoitua ja myönteisesti oppilaat kohtaavaa koulua. Reflektiota ja keskustelua tarvitaan, jotta mahdollisimman monet oppilaat pystyisivät osallistumaan, oppimaan ja saavuttamaan oman potentiaalinsa. Vaikka reflektointiosio on suunniteltu erityisesti nepsy-oppilaita ajatellen, näiden asioiden huomioiminen hyödyttää monia. Ennakoitava, joustava arki, jossa aikuiset kohtaavat oppijat myönteisesti ja kunnioittavasti, tukee myös oppilaita, jotka kärsivät ahdistuksesta, masennuksesta, kiusaamisesta, vaikeuksista sosiaalisissa tilanteissa tai joiden on vaikea tulla kouluun. Toimenpiteet sopivat sekä yleisopetuksen että erityisopetuksen kouluihin ja tukevat koulujen kehittämisen pohdintaa, suunnittelua ja toteutusta, jotta kouluympäristö olisi mahdollisimman tasa-arvoinen ja erilaiset oppijat huomioonottava.
Vaikka opas on lähtökohtaisesti suunnattu kouluille, voidaan sitä käyttää soveltuvin osin myös varhaiskasvatuksessa, lastensuojeluyksiköissä tai missä tahansa yhteydessä, jossa siitä voisi olla hyötyä. Oppaan avulla esimerkiksi koulun yhteisöllinen opiskeluhuolto, johtoryhmä, erityisopettajat ja opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaiset voivat tunnistaa koulun kehittämisen painopisteitä sekä luoda toimintasuunnitelman olemassa olevien käytänteiden parantamiseksi. Opasta voi käyttää myös konsultaation apuvälineenä. Opas tukee kouluarjen muokkaamista moninaisuuden huomioivaksi, mikä parhaimmillaan tukee oppilaiden sitoutumista, koulussa pysymistä ja oppimistavoitteiden saavuttamista.
Tämä on ladattava, maksuton digitaalinen materiaali.