Kuvaus
Viime vuosina Suomessa on rakennettu yhä kiihtyvällä vauhdilla uusia koulurakennuksia ja samalla on päädytty muuttamaan kouluverkkoa, rakenteita ja opetuksen järjestämisen periaatteita. Yhtenäiskoulut, erityiskoulujen purkaminen ja inklusiiviset periaatteet sekä viimeisimmän opetussuunnitelman käytäntöönpano on yhdistetty myös näihin uudisrakennusratkaisuihin.
Tämä julkaisu on tarkoitettu oppimisympäristöjen suunnittelusta ja toimintakulttuurin muutoksesta vastaaville johtoryhmille ja -tiimeille, koulujen henkilöstölle sekä suunnittelijoille ja arkkitehdeille. Tarkoitus on tukea inkluusion toteuttamista myös oppimisympäristön suunnittelussa. Julkaisu sisältää konkreettisia työkaluja liittyen esteettömän uudisrakennuksen suunnitteluun ja toimintakulttuurin muutoksen kirkastamiseen ja käytäntöön viemiseen.
Raija Kattilakoski toimii opetuksen kehittämispäällikkönä Muuramessa, jossa on ollut viime vuosina useita koulu- ja päiväkotirakentamishankkeita. Hän on väitellyt avautuvien oppimistilojen käyttöönotosta ja toimintakulttuurin muutoksesta. Kattilakoski on luennoinut, valmentanut ja kouluttanut oppimistilasuunnittelusta ja toimintakulttuurin muutoksesta kansallisesti useiden vuosien ajan.
Tuulia Kuntsi työskentelee apulaisrehtorina Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Onervan toimipisteessä ja hänen ammatillisina intohimoinaan ovat oppimisympäristöt, opetussuunnitelmat ja niiden kehittäminen. Työ- ja oppimisympäristöjen kehittäminen on ollut myös osa hänen luottamustehtäviään eri organisaatioissa.