Valterin vuosi 2024 oli vahvaa yhteiskunnallista vaikuttamista

Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuoteen 2024 sisältyi paljon yhteiskunnallisesti merkittävää työtä. Valterin palvelut tavoittivat edellisvuotta suuremman määrän tukea tarvitsevia lapsia.

Vuosi 2024 ei ole ollut helppo vuosi kasvatuksen ja koulutuksen toimijoille. Perusopetuslain (PoL 21.8.1998/628) uudistamistyö aiheutti valmisteluaikanaan jossain määrin ”odottavan tilan” varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kentälle. Kuntien talouskuri näkyi myös lasten oppimisen ja koulunkäynnin tuessa. Silti Valterin palvelut ovat tavoittaneet aikaisempaa suuremman määrän tukea tarvitsevia lapsia. Vuoden 2024 aikana palvelujamme ovat vastaanottaneet yli 3000 lasta ja nuorta, mikä on 21 % enemmän kuin vuonna 2023.

– Lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarve yhteiskunnassamme ei ole vähentynyt. Päinvastoin yhä moninaisemmat tuen tarpeet ja haasteet ovat kasvaneet kasvatuksen ja opetuksen kentällä. Vaikka kunnat ovat joutuneet priorisoimaan omaa talouttaan, olemme onnistuneesti vaikuttaneet yli 3 000 lapsen arkeen tukea tuoden. Teemme yhteiskunnallisesti tärkeää työtä, ja oli hienoa saada valtakunnallista tunnustusta laajasta työstämme Suomen UNISEFilta, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin johtava rehtori Anne Vierelä toteaa vuoden 2024 toiminnasta.

Suomen UNICEF myönsi Lapsen oikeuksien vaikuttaja 2024 -tunnustuksen Oppimis- ja ohjauskeskus Valterille oppimisen tasa-arvoistamisen ansiosta.

Perusopetuslain uudistukseen liittyvien kuulemis- ja lausuntokierrosten aikana Valteri toimi aktiivisesti kutsuttuna ja kuultuna vaikuttajana. Kyseisten kuulemis- ja lausuntokierroksen aikana Valterin yhteiskunnallisesti merkittävää työtä puolsivat myös lukuisat järjestöt lausunnoissaan.

Kuvaan on koottu visuaalisesti Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuoden 2024 tunnuslukuja.
Valterin vuosi 2024 oli yhteiskunnallista vaikuttamista usean eri toiminnan kautta.

 

Julkisoikeudellisissa palveluissa lasten määrä kasvussa

Valterin moniammatilliset asiantuntijat tekivät viime vuoden aikana 820 ohjauskäyntiä lähikouluihin ja varhaiskasvatuksen yksiköihin eri puolilla Suomea. Näiden käyntien aikana he olivat mukana tukemassa yli 2000 lapsen ja nuoren kasvun ja opin polkua. Erityisesti varhaiskasvatuksessa tukea tarvitsevat lapset ja nk. kouluun kiinnittymisen haasteet olivat ilmiöitä, joissa palveluiden kysyntä kasvoi.

Valterin pitkäjänteinen työ tukijaksotoiminnassa on tuottanut tulosta ja vuonna 2024 tukijaksopäivien osalta ylitettiin ensimmäisen kerran vuonna 2022 asetetut tavoitteet. Tukijaksopäiviä järjestettiin viime vuonna yhteensä 3651, mikä on 17 % enemmän kuin vuonna 2023. Viime vuonna paikallisia, lähikoulussa järjestettyjä tukijaksopäiviä kaikista tukijaksopäivistä oli 25 %.

Tukijaksot tavoittivat 7 % suuremman oppilasmäärän 2024 kuin vuonna 2023.

Tukijaksotoiminnan kasvu on näkynyt myös Valterin majoitusvuorokausissa, joissa on vuoden 2024 aikana ollut 10 % kasvua.

Valterin julkisoikeudellisella toiminnalla tarkoitetaan pääosin tukijaksotoimintaa, ohjauskäyntejä ja muita yksittäiseen oppilaaseen tai hänen ympärillään työskentelevään tiimiin kohdistuvia palveluita.

Valterin toiminta

Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiantuntija. Valterin tehtävänä on tukea lähikouluperiaatteen toteutumista ja luoda tasa-arvoiset mahdollisuudet tukeen ja oppimiseen jokaiselle lapselle ja nuorelle. Tätä vaikuttavaa työtä tehdään kaikkialla Suomessa, niin kuntien lähikouluissa, varhaiskasvatuksen yksiköissä kuin Valteri-koulun omissa toimipisteissäkin.

Monialaisuus on valtava lisäarvo Valterissa. Opetuksen asiantuntijoiden tukena toimii kattava joukko kuntoutuksen ja oppilaantuen ammattilaisia. Tämä on yksi syy siihen, että Valteri on ainutlaatuinen harjoittelupaikka opiskelijoille. Vuoden 2024 aikana Valteri tarjosi erilaisia harjoittelu- ja tutustumismahdollisuuksia 106:lle opiskelijalle.

Vuoden 2024 onnistumisia oli myös Valterin järjestämä Oppimisen tuen foorumi 2024, joka loppuunmyytynä tapahtumana veti Tampereelle ja etäyhteyksin linjoille yli 450 ammattilaista alan tiedon ja verkostoitumisen ääreen.

Vuoden 2024 syksyllä aloitettiin Opetushallituksen tehtävänantona selvitystyö koskien Valterin talouskehitystä. Selvityksessä avataan Valterin keskeistä toimintaa kouluna sekä oppimis- ja ohjauskeskuksena, sen kustannusrakennetta, henkilöstöä sekä toimipaikkaverkostoa (OPH-4586-2024).

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje