Kouluttaja

puheterapeutti, FM, OIVA-ohjaaja

Ainolla on pitkä kokemus liikunta- ja puhevammaisten lasten ja nuorten kuntoutuksesta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista sekä oppimista tukevasta kuntoutuksesta. Ainolle tärkeitä teemoja ovat esteetön vuorovaikutusympäristö ja tasavertaisen osallisuuden tukeminen ja mahdollistaminen. Aino on kiinnostunut vuorovaikutuksen vahvistamisesta, jota tukee hänen koulutuksensa OIVA-ohjaajana.

  • Kuvatuki ja esteetön vuorovaikutus
  • Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi
  • Kielen ja kommunikoinnin tukeminen
  • Moniammatillinen yhteistyö ja oppimista tukeva kuntoutus

Kouluttaja

Handledande habiliterare, Socionom (YH), Lösningsinriktad neuropsykiatrisk coach

Jenny har arbetat med barn och unga i olika åldrar inom såväl barnskyddet som skolvärlden. Jenny betonar ett anknytningsfokuserat, barncentrerat och lågaffektivt arbetssätt. Hennes särskilda intresseområde är att hitta olika lösningar för att anpassa lärmiljön så att man tillgodoser allas behov. Jenny lägger stor vikt på att förmedla vilken resurs bemötande är för relationsbyggande och en fungerande vardag.

  • Npf
  • Sociala färdigheter och kommunikation
  • Barn som reagerar med beteende
  • Sektorsövergripande arbete

Kouluttaja

ohjaava kuntouttaja, toimintaterapeutti YAMK, varhaiskasvatuksen opettaja, sote-alan kliininen asiantuntija, johtamisen erikoisammattitutkinto

Mirjami on monialaisen verkostotyön osaaja, jolla on runsaasti kokemusta kuntoutuksen ja opetuksen yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa kolmiportaisen tuen järjestämisen asioissa. Mirjamia kiinnostavat lasten ja nuorten sekä perheiden osallisuuden lisääminen, oppilaslähtöisten tukitoimien järjestäminen, sekä psyykkisen ympäristön vaikutus kouluissa oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen.

  • psyykkiset – ja käyttäytymisen haasteet
  • tukitoimet päiväkoti ja kouluarjessa
  • päiväkodin ja koulun toimintakulttuuri
  • perhe- ja verkostotyö
  • Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat

Kouluttaja

puheterapeutti, FM

Kaisa on työskennellyt useiden vuosien ajan vahvaa kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja heidän lähiyhteisöjensä kanssa. Hän keksii innostavia ja motivoivia tapoja käyttää kuvia, piirtämistä ja apuvälineitä osallistumisen, toiminnanohjauksen, kommunikoinnin ja kielen kehityksen tukena. Kaisalla on vahva tuntemus erilaisista kommunikoinnin apuvälineistä.

  • monitarpeisten lasten kuntoutus
  • kommunikoinnin apuvälineet
  • kuvatuki ja pikapiirtäminen

Kouluttaja

Sosiaalityöntekijä (VTM), sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, aineopettaja (HI, SA) ja sote ala

Maarit on neuropsykiatrinen valmentaja ja hänellä on asiantuntemusta mm. haasteelliseksi koettuun käytökseen, ennaltaehkäisyyn ja kohtaamiseen. Hän toteuttaa monialaista oppilashuoltotyötä kouluarjessa ja pystyy kertomaan myös perhe- ja verkostotyöstä, sen toteutustavoista ja hyvistä käytänteistä.

  • haasteelliseksi koetun käytöksen ennaltaehkäisy ja kohtaaminen
  • koulun toimintakulttuuri ja tukitoimet
  • perhe- ja verkostotyö
  • Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat
  • moniammatillinen verkostotyö

Työnohjaaja

kuntoutuspäällikkö, Valteri Mäntykangas, Kuopio

Olen koulutukseltani erikoissairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri. Aiemmin olen työskennellyt sairaanhoitajana, hoitotyön opettajana sekä projektipäällikkönä kouluttaen työyhteisöjä laatutyöhön. Siirryin nykyiseen esimiestyöhöni ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden pariin vuonna 2003.

Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien kouluissa, päiväkodeissa, perhe- ja palvelukodeissa, terveydenhuollon yksiköissä sekä järjestöissä. Koen tärkeäksi, että pystymme avoimesti puhumaan ja kuuntelemaan sekä jäsentämään asioita. Työyhteisöissä on osaamista, hyviä käytänteitä ja voimavaroja, joiden tiedostaminen ja ryhmätilanteissa jakaminen vievät kuormittavissakin tilanteissa eteenpäin. Oman perustehtävän selkeys tukee osaltaan työhyvinvointia. Toimin työnohjaajana kokemuksellisen oppimisen viitekehyksestä ja käytän sekä ratkaisukeskeisiä että kognitiivisia menetelmiä. Työnohjattavien niin halutessa, työnohjaukseen voidaan liittää mindfulnessin menetelmiä muun muassa itsemyötätuntoon liittyen. Erityisosaamistani on työyhteisösovittelu, jota voidaan käyttää, kun jonkin konfliktin todetaan haittaavan työyhteisön toimintaa merkittävällä tavalla.