Kouluttaja

ohjaava opettaja | KT, FL, erityisluokanopettaja, Bliss-kouluttaja

Susannalla on laaja osaaminen ja kokemus puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) käytöstä opetuksessa. Hän pystyy avaamaan selkokielen ja selkeän vuorovaikutuksen merkitystä sekä Bliss-kielen käyttöä. 

  • puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi (AAC)
  • puhuttu ja kirjoitettu selkokieli, selkeä vuorovaikutus 
  • Bliss-kieli 
  • puhevammaisten lasten lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 
  • kirjallisuusterapia 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KT, erityisopettaja, psykoterapeutti (YET)

Anna-Kaisalla on monipuolista osaamista ja ammattitaitoa autismikirjoon,  ADHD/ADD, tarkkaavuuteen, haastavaan käyttäytymiseen, lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin sekä elämänhallintataitoihin liittyen.  

  • toiminta-alueittain yksilöllistetty opetus 
  • neuropsykiatriset haasteet 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, psykoterapeutti (YET), Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen aiemmin toiminut peruskoulussa erityisluokanopettajana sekä ohjaustehtävissä kehitysvamma-alalla. Autismin kirjoon, tarkkaavuuden ja mielenterveyden pulmiin, kehitysvammaisuuteen ja haastavaan käyttäytymiseen liittyvät haasteet sekä työssäjaksaminen ovat ohjaustyöni keskeistä sisältöä.

Olen tehnyt työnohjauksia opetus-, kasvatus- ja sosiaalialalla. Kokemukseni työskentelystä yksilöiden ja erikokoisten ryhmien kanssa lähestyy kahtakymmentä vuotta. Työ lähtee asiakkaiden tarpeista, yhteisestä tavoitteen asettamisesta ja työtapojen sopimisesta.  Tavoitteena on tutkia työtä sekä löytää uusia ratkaisuja, näkökulmia ja voimavaroja arjen työtilanteisiin. Joskus pelkkä pysähtyminen asian äärelle vahvistaa työhyvinvointia. Keskusteluissa ajatuksilla ja tunteilla on mahdollisuus päästä uudella tavalla esiin. Tuloksena voi syntyä käytännön ratkaisuja sekä yleistä voimaantumista.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija

Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.

  • kolmiportainen tuki
  • eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
  • liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Miia osaa monipuolisesti avata ja havainnollistaa, mitä opetusjärjestelyissä, –menetelmissä ja tukitoimissa tulee huomioida kuulovammaisen tai kielellisiä haasteita kohtaavan lapsen kohdalla.  Tämän lisäksi hänellä on vankka kokemus kouluttaa ammattilaisia haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen aiheista. 

  • kuulohaasteet oppimisessa 
  • kuulovammaisten opetus 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • haastava käyttäytyminen 
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus 

Kouluttaja

KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry

Sanna Komu on laajan kokemuksen omaava kasvatus- ja opetusalan työnohjaaja, joka monin eri toteutusmuodoin edistää ratkaisujen löytämistä näkökulmia avartaen, ammatillisuutta vahvistaen, työyhteisöä tukien ja johtajuutta kannatellen. Sanna konsultoi moninaisissa oppimisvaikeuksissa motorisiin, neurologisiin, monitarpeisuuteen, kuuloon ja kielellisiin pulmiin liittyen oppimisympäristön ja opetusjärjestelyjen suunnittelemiseksi. Sanna hyödyntää tutkimusperustaista tietoa koulun toimintakulttuurin kehittämiseksi ja tuen järjestämiseksi säädösperustaisesti ja sujuvan arjen käytänteitä tavoitellen

  • konsultoiva työote
  • työnohjaus opetusalan työn tukena
  • oppimisen polku nivelvaiheet huomioiden
  • tuki oppimisvaikeuksiin ja oppimisympäristön ratkaisuihin

 

Työnohjaaja

KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry

Olen valmistunut työnohjaajaksi vuonna 2005. Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -koulutus valmistui v. 2000. Olen kouluttautunut erityisopettajaksi, erityisluokanopettajaksi ja tehnyt jatko-opintoina kasvatustieteen tohtorin tutkinnon, johon liittyvä väitöskirja käsittelee työnohjausta inklusiivisen opettajuuden tukena. Olen ollut erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilla ja nykyisessä tehtävässäni ohjaavana opettajana vuodesta 2001 alkaen.

Minusta työnohjauksessa on keskeistä se, että tilaajan ja työnohjattavan tarve ja tavoite tulevat kohdatuksi, kuulluksi ja edistetyksi. Ratkaisukeskeisyys ja systeemisyys viehättävät minua tarkastelutapana.

Kouluttaja

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja​

Marialla on pitkä kokemus erityisopetuksen kentältä ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan. Marialla on kokemusta neuromoninaisten lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen vahvistamisesta. Tuen rakenteiden kehittäminen ja monialaisen yhteistyön vahvistaminen ovat lähellä hänen sydäntään.  ​

  • hyvinvointitaidot​
  • tunne- ja vuorovaikutustaidot​
  • neuromoninaisten oppijoiden tuki​
  • vaativa monialainen tuki ja monialainen yhteistyö​

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti

Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaainklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea. 

  • kouluakäymättömyys 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • kolmiportainen tuki 
  • inklusiivinen opetus 
  • lukion erityisopetus 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.

Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, näönkäytön ohjaaja

Päivillä on tietoa sekä vahvaa käytännön kokemusta ja osaamista monitarpeisten sekä yksilöllistä oppimisen tukea tarvitsevien lasten ja nuorten opetukseen ja toimintakyvyn huomioiseen liittyen (oppimisympäristö ja oppimateriaalit). Hän on toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen asiantuntija. Päivi on taitava avaamaan käytännönläheisesti oppimisen tukeen liittyviä pedagogisia asiakirjoja ja niiden kirjoittamista sekä niitä ohjaavia juridisia näkökulmia.

  • Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
  • Näkövammaisen oppilaan opetus ja koulunkäynnin tuki sekä opetuksen järjestäminen
  • Aivoperäinen näkövamma ja sen huomioiminen opetuksessa
  • Esi- ja perusopetuksen järjestäminen oppilaalle, jolla on oppimiskykyyn vaikuttava vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite

Kouluttaja

ohjaava opettaja, näkövammaisten erityisopettaja, kehitysvammaisten erityisopettaja

Marjalla on osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden opetuksesta, erityistarpeista, järjestelyistä ja menetelmistä. Marja tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin näkövammaisen oppilaan tukeen sekä pedagogisiin prosesseihin ja asiakirjoihin.

  • näkövammaisten opetus 
  • näkövammaisen oppilaan koulunkäynnin tuki  
  • sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja

Merja on kokenut asiantuntija ja kouluttaja aiheesta inklusiivinen koulu johtamisen näkökulmasta. Hän kehittää aktiivisesti eri työryhmissä oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Hän on taitava avaamaan ymmärrettävästi ja käytännönläheisesti laajojakin oppimisen tukeen ja koulunkäyntiin liittyviä kokonaisuuksia. 

  • inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus  
  • vaativa erityinen tuki  
  • opiskeluhuolto, monialainen yhteistyö 
  • ratkaisukeskeisyys ja positiivinen pedagogiikka 
  • koulun toimintakulttuuri 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, lastentarhanopettaja

Teron vahvaa osaamisaluetta ovat autismikirjo ja muut neuropsykiatriset pulmat. Hän pystyy käytännönläheisesti avaamaan, miten tukea opetuksessa ja kuntoutuksessa autismikirjon henkilöitä. Tero kehittää oppimisen tukea mm. hyödyntämällä uutta teknologiaa. Hän on käyttänyt VR-teknologiaa autismikirjon oppilaan apuna ja pystyy avaamaan käytännön esimerkein em. menetelmää. 

  • autismikirjo 
  • neuropsykiatriset haasteet  
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuki, kuntoutus 
  • virtuaalitodellisuus ja 360° kuvaaminen oppilaan tukena 
  • haastava käyttäytyminen 
  • sosiaaliset ja tunnetaidot