Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, fysioterapeutti

Päivillä on laaja ja vahva asiantuntemus autismikirjosta sekä muista neuropsykiatrisista pulmista ja niihin liittyvistä opetus- ja kuntoutusmenetelmistä. Hän on kokenut puhuja ja esiintyjä ja pystyy avaamaan monipuolisesti mm. haastavaan käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitettyjä menetelmiä ja ratkaisuja 

  • autismikirjo 
  • haastava käyttäytyminen 
  • sosiaaliset ja tunnetaidot 
  • työnohjaus 
  • vaativa erityinen tuki 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisopettaja, fysioterapeutti, Valteri Onerva, Jyväskylä

Olen toiminut opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja lastensuojelualalla työnohjaajana vuodesta 2007. Nykyisessä työssäni olen toiminut 18 vuotta ohjaavana opettajana, vahvin osaamisalueeni on autismin kirjon asiakkaat ja teemoista haastava käyttäytyminen, strukturointi arjen selkiyttäjänä sekä sosiaalisten ja tunnetaitojen tukeminen.

Työnohjauksessani asiakasryhmien tai teemojen ei kuitenkaan tarvitse liittyä mitenkään näihin teemoihin. Työurani alussa työskentelin neljä vuotta fysioterapeuttina. Työnohjattavana minulla on työyhteisöjä, ryhmiä sekä yksilötyönohjauksia. Pidän hyvin erilaisia työnohjauksia työnohjattavien laatimien tavoitteiden pohjalta: asiakkaitten asioiden case-työnohjauksia, koulutustyönohjauksia ja ratkaisukeskeiseen keskusteluun perustuvia työnohjauksia.

Kouluttaja

konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja- ja kouluttaja

Miia on neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Miia tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsyvalmennukseenKoulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsyvalmentaja -pätevyyden. Tämän lisäksi Miia osaa kertoa myös voimavara- ja ratkaisukeskeisestä työotteesta.   

  • Nepsy-neuropsykiatrinen valmennus 
  • voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote 
  • moniammatillisuus 
  • varhaiskasvatus 

Harjoittelijaohjaus

Kouluttaja

ohjaava kuntouttaja, sairaanhoitaja AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Ilonalla on pitkä, 15 vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta ja lastenneurologisesta hoitotyöstä sekä verkostotyöstä, niin lasten kuin nuorten parissa. Valterissa hän on toiminut aikaisemmin sairaanhoitajan tehtävässä useamman vuoden. Ilonan osaamisalueeseen kuuluvat neuropsykiatristen asiakkaiden valmennukset/tukikeskustelut ja ohjaukset, verkostoyhteistyö, kouluttaminen, ohjauskäynnit, sekä konsultointi. Kouluttajana hän on läsnäoleva, käytännönläheinen ja innostava.

  • psyykkisesti oireileva oppilas
  • työntekijän hyvinvointitaidot
  • neuropsykiatriset haasteet
  • vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
  • haastava käytös ja kouluturvallisuus

 

Kouluttaja

Riikalla on pitkä kokemus näkövammaisten lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä. Hänellä on erityisosaamista näkövammaisten lasten motoriikan kehityksestä ja toimintakyvyn arvioinnista. Riikalla on kokemusta näön ja motoristen taitojen yhteistoiminnan harjoittamisesta sekä näkemiseen ja liikkumiseen liittyvistä erityistarpeista.

Riikka tekee monialaisia ohjauskäyntejä, yhdistäen fysioterapian ja näönkäytön asiantuntemusta. Hän konsultoi sekä ohjaa näköön ja motoristen valmiuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Kouluttaja

Timolla on yli 14 vuoden työkokemus erilaisista teknologisista ratkaisuista ja apuvälineistä, joita tarvitaan erityisesti näkövammaisten kuntoutuksessa ja oppimisessa. Timo hallitsee sekä apuvälineteknologian että kuluttajateknologian hyödyntämisen ja osaa soveltaa näitä käytännössä, auttaen asiakkaitaan löytämään parhaat ratkaisut arjen haasteisiin.

Timon erityisosaaminen kuntoutuksen informaatioteknologiassa näkyy hänen kyvyssään yhdistää teknologinen osaaminen ihmisläheiseen lähestymistapaan. Hän tuntee syvällisesti erilaisten apuvälineiden toiminnallisuudet ja ominaisuudet, mikä mahdollistaa tehokkaan tuen asiakkaille niin käytännön taitojen kehittämisessä kuin teknologian soveltamisessa päivittäiseen elämään.

Kouluttaja

psykologi (PsL, Kasvatus- ja kehityspsykologian erikoispsykologi)

Elinalla on pitkä kokemus näkövammaisten lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä. Hänellä on erityisosaamista näkövammaisten lasten kehityksestä ja sokeiden ja vaikeasti heikkonäköisten lasten toimintakyvyn arvioinnista. Elinalla on kokemusta psykologisten tutkimusmenetelmien mukauttamisesta niihin tilanteisiin, joissa tavanomiaset tutkimusmenetelmät eivät ole tarkoituksenmukaisia. Hän tekee psykologin tutkimuksia ja konsultoi erilaisissa oppimisvaikeuksissa sekä lasten kehitykseen ja kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä.

Kouluttaja

Helena on perehtynyt näkövammaisten teknisiin erityisapuvälineisiin ja niissä käytettäviin ohjelmistoihin. Sokeiden ja heikkonäköisen oppilaiden tietoteknisten laitteiden asennus, ylläpito, käytön tuki ja käytönohjaus kuuluvat myös Helenan työhön. Helena kouluttaa sidosryhmiin kuuluville henkilöille laitteiden ja ohjelmistojen käyttöä.

• Sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät tietotekniset apuvälineet
• Sidosryhmien apuvälineiden käytön koulutus ja tuki

Kouluttaja

Marja-Terttu on työskennellyt pitkään sekä heikkonäköisten että sokeiden henkilöiden parissa. Hänellä on kokemusta näönkäytön ohjauksesta ja toiminnallisen näön arvioinnista, apuvälinetarpeen arvioinnista sekä heikkonäköisten oppilaiden lähityöntekijöiden ja muiden sidosryhmien kouluttamisesta. Liikkumistaitoa Marja-Terttu voi ohjata sekä sokeille että heikkonäköisille oppilaille. Osaamista on myös arkielämäntaitojen ohjaamisessa sokeille ja heikkonäköisille.