Kouluttaja
toimintaterapeutti, kuntoutuksen ohjaaja AMK, lähihoitaja
Katariinalle monialainen yhteistyö ja kuntouttava arki ovat tuttua kouluarjesta. Hän on suorittanut erikoistumisopintoja mm. leikistä ja tunnetaidoista sekä sensorisesta integraatiosta ja sen vaikuttavuudesta lapsen toimintakykyyn.
- kielenkehityksen tukeminen
- moniammatillisuus
- sensorinen integraatio (SI)
- sosiaaliset ja tunnetaidot
- tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja
Katrilla on asiantuntemusta kuulovammaisen oppilaan opiskeluun liittyvistä opetusjärjestelyistä. Hän pystyy opettamaan viittomakieltä ja kertomaan viittomien käytöstä opetuksessa.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja
Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta.
- kehityksellinen kielihäiriö
- varhaiskasvatus, esiopetus
- työnohjaus
- hyvinvointitaidot
- tiimityöskentely
Työnohjaaja
ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä
Koulutukseltani olen koulunkäynninohjaaja, nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja ja luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Työkokemukseni on kaikilta näiltä aloilta.
Teen työnohjausta valmentavalla työotteella, NLP-viitekehyksessä. NLP on ajattelutapa ja toimintamalli, joka auttaa ihmistä kehittämään osaamistaan ja käyttämään sitä eri tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Olen STOry:n jäsen.
Työnohjauksessa minulle on tärkeää ihmisen ja työyhteisön voimavarojen löytyminen. Jokaisessa meissä on tietoa, osaamista ja voimavaroja, mitkä tehdään näkyväksi yhteisessä vuorovaikutuksessa. Työskentelyssäni korostuvat ihmettely, kyseleminen ja keskustelu. Yhteinen työskentely lähtee ohjattavien tarpeista, yhdessä asettavista tavoitteista ja turvallisesta ilmapiiristä.
Kouluttaja
PsM, neuropsykologi
Satu pyrkii työssään edistämään erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti. Satu toimii myös kouluttajana.
- kielen kehityksen tukeminen
- neuropsykologinen osaaminen
- tarkkaavuus ja toiminnanohjaus, ADHD
Työnohjaaja
ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä
Olen koulutukseltani myös liikunnanopettaja, opinto-ohjaaja sekä seksuaalineuvoja. Monipuolisen koulutukseni ja aiempien työtehtävien kautta uskon omaavani monipuolisen näkemyksen työn arkeen. Nykyisin työskentelen ohjaavana opettajana Onervassa.
Toimin ryhmä- ja yksilötyönohjaajana. Työnohjaajana lähestymistapani on voimavaroja etsivä Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien ja työotteeni on ratkaisukeskeinen. Teetpä työtä yksin tai yhdessä työnohjaus antaa oivallisen mahdollisuuden työn tutkimiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Toistemme kohtaaminen – kuunteleminen, kysyminen ja keskusteleminen auttavat meitä tulkitsemaan työyhteisön viestejä. Työ ei ehkä ole elämäntyö, mutta osa elämää.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja
Sanna on toiminut pitkään työelämässä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa ja omaa kokemusta mm. psyykkisesti oirehtivien ja autismikirjon oppilaiden tukemisesta kouluelämässä. Sanna on perehtynyt myös tukea tarvitsevan oppilaan nivelvaiheeseen siirryttäessä toiselle asteelle.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja
Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa. Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.
- kielenkehityksen tukeminen
- näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
- näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
- kädentaidot
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki
Heljällä on tarjota vahvaa osaamista siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun koulussa on tai kouluun tulee monitarpeisia, kuulo- tai kuulonäkövammaisia lapsia ja nuoria. Hän pystyy selkeästi avaamaan opetusjärjestelyjä ja –menetelmiä, jotta oppilaan koulunkäynti sujuu mahdollisimman hyvin.
- viittomakieli ja tukiviittomat
- kuurosokeiden kommunikointi
- näkö- ja kuulohaasteet oppimisessa
- monitarpeiset oppilaat
- toiminta-alueittain opiskelu
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Pialla on pitkä käytännön työkokemus ohjaavana opettajana, erityisluokanopettajana, laaja-alaisena erityisopettajana sekä luokanopettajana.
Hänen erityisosaamisalueitaan ovat kielelliset vaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet. Työskentely eri-ikäisten oppilaiden kanssa esi- ja perusopetuksessa on kehittänyt hänen osaamistaan ja asiantuntemustaan asioissa, jotka liittyvät kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointiin, oppilaiden tukemiseen ja opettamiseen sekä opetusmateriaaleihin. Kiinnostuksen kohteena ovat myös monikieliset oppilaat.
- kielelliset vaikeudet / kehityksellinen kielihäiriö
- lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudet
- kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointi
- monikielisten oppilaiden tukeminen