VR-teknologia auttaa autismikirjon oppilasta arjessa

Virtuaalitodellisuusteknologiaa (VR) autismikirjon henkilön tukena on tutkittu viimeiset 20 vuotta. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että VR-harjoittelu vaikuttaa positiivisesti elämäntaitojen, kommunikaation sekä erityisesti sosio-emotionaalisten taitojen oppimiseen. Näemme VR-teknologiassa paljon potentiaalia edellä mainittuun tarkoitukseen.

Kokeilimme keväällä 2018 tukea VR-teknologian avulla autismikirjon henkilöiden siirtymätilanteita, toiminnan ohjausta ja suoriutumista erilaisista asiointitehtävistä. Kokeiluun osallistui 11 Jyväskylän kaupungin autismikirjon opetuksen oppilasta. Se aloitettiin oppilaille vieraassa ympäristössä, Valterin Jyväskylän toimipisteessä. Toinen osa toteutettiin syksyn 2018 ja alkuvuoden 2019 aikana oppilaiden omissa oppimisympäristöissä.

Kiinnostava tekninen laite motivoi

Autismikirjon henkilöt ovat tyypillisesti taitavia ja motivoituneita käyttämään teknisiä laitteita, kuten tietokoneita tai tabletteja. Kun tukitoiminto siirretään henkilöä kiinnostavalle alustalle, vahvistuu usein myös toimintakyky ja näin voidaan saada tietoa henkilön taidoista, tiedoista ja oppimisesta.

Lähdimme siitä, että tuotamme kuvitteelliseen todellisuuteen ”uppouttavia” eli immersiivisiä virtuaalimaailmoja. Tallensimme videolle (360-kuvaus) henkilön omaa arkiympäristöä, säilyttäen kokijalle tärkeät tilat, näkymät ja ihmiset VR-näkymässä.

Toiminnan ohjaus kehittyi ja itsevarmuus kasvoi

Oli todella hienoa huomata, että videopohjainen VR-harjoittelu näyttää tukevan oppilaiden toiminnan ohjausta, tilan hahmottamista ja asiointitehtäviin osallistuneiden vuorovaikutusta. Oppilaat olivat motivoituneita VR-laitteiden käyttöön. VR-harjoittelu näkyi oppilaan itsevarmana ja ohjeen mukaisena toimintana heti videon katsomisen jälkeen.

Merkittävää menetelmän onnistumisen kannalta on toteuttajien ymmärrys ja kokemus autismikirjon henkilöiden kanssa työskentelystä sekä VR-välineistön tuntemus ja hallinta.

Vaatii jatkotutkimusta

Jatkossa syvennämme yhteistyötä yliopistojen kanssa ja selvitämme menetelmän mahdollisuuksia tukea esimerkiksi autismikirjon henkilön sosiaalisia taitoja, liikennekäyttäytymistä ja uusien ympäristöjen tai henkilöiden ennakointia. Näin voimme vahvistaa autismikirjon henkilöiden esteettömyyttä entistä vahvemmin.

Käsitteet ja lisätietoa

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje

3 kommenttia artikkelissa “VR-teknologia auttaa autismikirjon oppilasta arjessa

  1. Virtuaalitodellisuus ja 360 asteen kuvaus kiinnostaa. Esitelläänkö tätä Oulussa jossakin vaiheessa?

    1. Hei Aune,

      Kiitos kysymyksestäsi. Tero ja Antti esittelevät lähinnä omaa kokeiluaan tulevilla Mikkelin Autismin talvipäivillä. Mikäli haluat vielä esittää lisäkysymyksiä aiheesta, niin Teroon voi olla yhteydessä, tero.kujala@valteri.fi ja Anttiin, antti.peltoniemi@valteri.fi .

      Ystävällisin terveisin

      Minna Närhilä
      viestinnän suunnittelija
      Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *